درمان اسکولیوز با ورزش

امروز می خواهیم نحوه درمان اسکولیوز در مشهد را توسط بهترین متخصصان در کلینیک سناباد را بررسی کنیم. اسکولیوز انحراف و پیچش غیر معمولی ستون فقرات می باشد. به طور معمول این نوع بیماری در مرحله اول با تغییری در پشت و کمر انسان خود را نشان می دهد.

درمان اسکولیوز مشهد

 علائم احتمالی این بیماری عبارت اند از:

  • انحراف ستون فقرات که به راحتی می توان آن را مشاهده کرد
  • بالا بودن یکی از شانه ها نسب به شانه دیگر
  • یک طرف باسن یا یکی از شانه ها مقداری بیرون زدگی دارد
  • لباس هایی که می پوشید به آن صورت که انتظار می رود بر روی بدن خود را نشان نمی دهند.
  • بیرون زدگی قفسه سینه
  • طول پاها تقریبا با هم تفاوت دارند.

اسکولویز (انحراف ستتون فقرات) در افرادی که سن بالا هستند معمولا همراه با درد است. در افرادی که جوان تر هستند و به انحراف ستون فقرات دچار شده اند درد را احساس می کنند اما شدت درد آن ها نسبت به بزرگسان معمولا کم تر می باشد.

پاتلا یا کشکک زانو یکی از استخوان هایی هستند که مفصل زانو را تشکیل می دهند. هر یک از استخوان ها یک لایه محافظتی از جنس غضروف را در سطح برخورد و تماسشان با دیگر استخوان ها دارند. همچنین پاتلا یا همان کشکک زانو در بین یک تاندول قرار می گیرد. تاندول وظیفه متصل کردن عظله های چهار سر ران را که استخوان درشت نی یا همان تیبیا که در قسمت پایین زانو است را دارد. با هر بار خم و راست شدن زانو کشکک زانو بر روی شیاری که در انتهای قسمت پایین استخوان قرار گرفته است بالا و پایین می شود، شیار نام برده شده تروکلئا نامیده می شود. شکل کشکک زانو به صورتی است که دقیقا در وسط شیار تروکلئا قرار گرفته است و به صورت متقارنی در میان تروکلئا میلغزد.

در بعضی از افراد، کشکک زانو به سمت خارج زانو کشیده می شود، در چنین حالتی کشکک در مرکز شیار به حرکت در نمی آید. به این وضعیت پیش آمده جابجایی کشکک زانو یا نیمه در رفتگی زانو گفته می شود.

توصیه‌های پزشکی برای درمان اسکولیوز در مشهد

حال اگر شما یا اطرافیان یا فرزاندانتان علائمی از اسکولیوز یا همان انحراف ستون فقرات دارید برای درمان اسکولیوز در مشهد به فیزیو تراپیست مراجعه نمایید.

فیزیوترا پیست ها برای درمان اسکولیوز در مشهد با بررسی کردن کمر شما و نیز برای اینکه بیشتر مطمئن شوند شما را به مرکز هایی که مربوط به عکس برداری با اشعه ایکس هستند، برای عکس برداری راهنمایی می کنند.

اگر تشخیص پزشکان این باشد که شما به بیماری اسکولیوز گرفتار هستید، یک برنامه درمانی که طبق شرایط طراحی شده است را به شما ارائه می دهند که شما حتما باید به آن رسیدگی و آن را اجرا کنید. برای درمان اسکولیور مشهد در مرحل آخر باید به عمل جراحی روی آورد مخصوصا برای کوکان.

علت های اسکولیوز ( انحراف ستون فقرات )

در بیشتر مواقع دلیل بیماری اسکولیوز ناشناخته بوده و معمولا غیر قابل پیش گیری است. اسکولیوز به طور معمول به تمرینات ورزشی، رژیم غذایی، وضعیت بد اندام یا مورد های این چنینی مربوط نمی باشد. نوعی دیگر از اسکولیوز که دلیل آن مشخص نمی باشد، اسکولیوز آیدیوپاتیک نامیده می شود. در بین ده گزینه هشت گزینه از بیماری اسکولیوز از همین نوع می باشند.

با تحقیقات انجام شده توسط محققان، مشخص شده است که در بعضی از موارد آیدیو پاتیک سابقه خانوادگی ومسائل ژنتیکی جود دارد. طبق گفته متخصصان کلینیک سناباد اسکولیوز آیدو پاتیک هم می تواند بر کودکان و هم بر بزرگسالان تاثیر گذار باشد، و در بعضی از موارد امکان دارد که در بزرگسالی تاثیرات خود را نشان دهد.

علت‌های شناخته شده

در بعضی موارد محدود دلیل بیماری اسکولیوز شناخته شده می باشد. بیماری‌های عامل انحراف ستون فقرات بعضی از موارد اسکولیوز بر اثر شرایط عظلانی و عصبی نروماسکیلار ایجاد می شود مانند:

فلج مغزی : در این صورت اعصاب و مغز در معرض خطر قرار می گیرند و آسیب می بینند و د رهننگام متولد شدن یا بلافاصله بعد از آن به وقوع می پیونند.

 ضعف و تحلیل عضلانی: یک حالت ژنتیکی که سبب تضعیف عظله ها می شود.

 نروفیبروماتز: یک حالت ژنتیکی که سبب رشد تومور ها در مسیر رسیدن به اعصاب می شود.

طبق نظرات متخصصان در کلنیک سناباد اسکولیوز به عنوان علامت هایی از بیماری هایی که به آن سندرم گفته می شود نیز ایجاد می شود. این نوع ا زبیماری اسکولیوز تحت عنوان اسکولیوز سندرمی شناخته شده است.

مواردی که موجب به وجود آمدن اسکولیوز سندرمی می شود عبارت اند از:

سندروم مارفان: یک اختلال ایجاد شده در به وجد آمدن بافت همبندی است که از والدین به فرزندان به ارث می رسد.

سندروم رت: اختلالی ژنتیکی است که به طور معمول در دختران دیده شده و نیز سبب ایجاد ناتوانی شدید و جدی مغزی و فیزیکی می شود.

از نظر متخصصان کلینیک سناباد که برای درمان اسکولیوز مشهد تلاش می کنند مواردی که گفته شد در سنین کودکی و جوانی قابل مشاهده هستند و معمولا با مشاهده این موارد مشکلاتی مانند اسکلیوز نیز تحت بررسی قرار می گیرد.

عیب های مادرزادی

در موارد خیلی کم این امکان وجود دارد که نوزادان از بدو تولد دچار بیماری اسکولیوز باشند. که از این موارد به عنوان اسکولیوز مادر زادی یاد می شود. اسکولیوز مادر زادی یعنی اینکه در رحم مادر وقتی که ستون فقرات در حال تشکیل هستند مهره ها ناقص تشکیل می شوند. چنین بیماری و سبب باریک و ضعیف تر بودن یک قسمت از ستون فقرات در هنگام رشد می باشد.

چگونگی تشخیص انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

معمولا بیماری اسکولیوز بعد از تست دنده ها، ستون فقرات، شانه ها، مفاصل باسن یا ران قابل تشخیص می باشد. به این صورت که از شما د رخواست می شود که خود را به سمت جلو خم کنید تا در قسمت های مختلف پشت شما هر گونه بیرون زدگی مورد بررسی قرار گیرد، به طور مثال این امکان وجود دارد که یک شانه شما از شانه دیگری بالاتر قرار گرفته باشد یا این که در قسمت پشتتان یک برآمدگی مشاهده شود.

در درمانگاه سناباد برای درمان اسکولیوز مشهد تست های ابتدایی توسط پزشک های عمومی از شما گرفته می شود. اگر این احتمال وجود داشته باشد که ستون فقرات شما دچار انحراف شده است ، پزشک شما را به متخصص ارتوپد برای انجام تست های تخصصی و تکمیلی برای درمان اسکولیوز مشهد در درمانگاه سناباد معرفی می کند.

انجام اسکن‌ها برای درمان اسکولیوز مشهد

متخصصان ارتوپد در درمانگاه سناباد برای اینکه نسبت به تشخیص خود اطمیمنان حاصل کنند با استفاده از اشعه ایکس از پشت شما عکس برداری میکنند. با استفاده از عکس گرفته شده از پشت شما جهت، شکل و زاویه انحنا و محل ستون فقرات شما تشخیص داده می شود.

نام دیگری که پزشکان به زاویه انحنای ستون فقرات می گویند زاویه اسکولیوز می باشد. در بعضی موارد پزشکان برای تشخیص بیماری اسکولیوز روش های سی تی اسکن و ام آر آی را توصیه می کنند.

درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات در کودکان در کلینیک سناباد مشهد

معمولا درمان اسکولیوز مشهد برای کودکان به عواملی مانند میزان شدت و سن بیمار بستگی دارد . از اصلی‌ترین راه‌های درمان اسکولیوز مشهد عبارت‌اند از:

  • مشاهده
  • گچ گرفتن
  • آتل ‌بندی
  • عمل جراحی

 

مشاهده

برای کودکانی که به بیماری اسکولیوز دچار اند در همه موارد به درمان احتیاج نیست، چرا که زمانی که کودکان رشد می کنند خود به خود مشکل آن ها رفع می شود. اگر که به هر صورتی انحنا خود به خود بر طرف نشد، این امکان وجود دارد که فضای کافی برای رشد کردن اندام های داخلی وجود نداشته باشد. به صورت معمول متخصصان در درمانگاه سناباد به شما توصیه می کنند که با استفاده از اشعه ایکس یک عکس دقیق تهیه کنید، تا با استفاده از آن بتوانند وضعیت انحنای ستون فقرات را مورد بررسی قرار دهند.

گچ گرفتن

در بعضی موارد در کودکان و نوزادان باید ستون فقرات را در شرایط رشد برای بهتر شدن وضع انحنا در شرایطی که درست تحت فشار قرار بگیرند. همچنین برای کودکانی که زیر دو سال هستند این شرایط توسط گچ گیری انجام می پذیرد.

گچ گیری یک نوع بریس خارجی یا آتل است که تهیه شده از پلاستر یا ترکیبات سبک و یا مواد مدرن هستند. گچ کاملا دائمی پوشیده می شود و نمی توان آن را به آسانی از تن جدا کرد، ولی به صورت منظم می توان آن را عوض کرد و اندازه و مدل آن را نیز اصلاح کرد تا بدن توانایی رشد طبیعی خود را داشته باشد.

گچ را می توان هر دو یا سه ماه یک بار در شرایط بی هوشی و با صاف کردن ستون فقرات کودک عوض می شود، اما این امکان نیز وجود دارد که بعد از انجام این مرحله کودک باز هم به بریس یا آتل قابل عوض شدن احتیاج داشته باشد.

آتل ‌بندی

در حالتی که ستون فقرات فرزند شما بهبودد نیابد و بدتر هم بشود، متخصصان توصیه به استفاده از بریس یا آتل در طول دوره رشد کودک شما می کنند. آتل بستن صرفا باعث درمان اسکولیوز نمی شود و تنها برای جلوگیری از بد تر شدن آن توصیه می شود.

در صورتی که آتل یا بریس باید با دقت بسیار بر روی ستون فقرات کودک قرار بگیرد. برای درست انجام گرفتن این کار شاید نیاز باشد که از ستون فقرات و پشت کودک قالب گرفته شود. اما برای قالب گرفتن احتیاج به بستری کردن کودک نیست و به صورت سر پایی امکان پذیر است.

معمولا بریس از پلاستیک محکم و سفت ساخته شده است و نوع های دیگر آن را که انعطاف پذیر هستند نیز وجود دارند.به صورت کلی بریس ها به صورت مدرن طراحی شده اند و در زمان استفاده از آن اگر لباس کمی گشاد باشد اصلا از زیر لباس قابل تشخیص نمی باشند.

به صورت معمول به بیمار توصیه می شود که از بریس ها در شبانه روز به مدت 23 ساعت استفاده شود و تنها زمانی که باید آن را از بدن جدا کرد که به حمام یا توالت می روید.

همچنین انجام دادن منظم تمرینات ورزشی برای کودکانی که از بریس استفاده می کنند بسیار مهم می باشد. چرا که ورزش کردن باعث می شود حجم عظلات افزایش پیدا کرده و بدن نیز قوی می شود، در این صورت استفاده کردن از بریس بسیار راحت تر می شود.

معمولاً بریس برای مدت زمان طولانی و در زمانی که کودک در حال رشد است استفاده می‌شود. برای اکثر کودکان این بدان معناست که آن‌ها باید از بریس تا سن حدود شانزده یا هفده‌سالگی استفاده کنند.

عمل جراحی برای درمان اسکولیوز

در صورتی که شما احساس کردید که رشد کودک متوقف شده است و اانحراف ستون فقراتش شدید شده یا اینکه درمان هایی که انجام داده اید موفق نبوده است باید عمل جراحی اصطلاحی را انجام دهید. همچنین نوع عمل جراحی که توصیه می شود به سن کودک شما بستگی دارد.

درمان اسکولیوز برای بزرگسالان

درد پشت و کمر یکی از مهم ترین مشکلاتی است که در بیماری انحراف ستون فقرات در بزرگسالان رخ می دهد، در نتیجه بهترین درمان اسکولیوز مشهد در بزرگسالان، به بیماران کمک می کند که درد کم تری در احساس کنند.

تجویز کردن دارو

برای کم کردن درد های ناشی از اسکولیوز معمولا داروهای ضد درد و مسکن تجویز و توصیه می شود . در بعضی موارد نیز متخصصان در کلینیک سناباد برای از بین بردن درد کمر توصیه می کنند که کورتیکو تزریق کنید یا اینکه از بی حس کننده موضعی استفاده کنید. همچنین دردی که شما در کمر احساس می کنید ناشی از فشار آوردن مهره های کمر و استخوان ها به اعصاب است.

توجه به این نکته مهم می باشد که تزریق کردن دارو در قسمت کمر برای کم کردن در موقتی در مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا برای کارهای که سنگین تر هستند و باعث می شوند که فشار بیشتر به کمر وارد شود استفاده می شوند.

درمان اسکولیوز با ورزش

انجام تمرینات ورزشی

انجام دادن نرمش ها و تمرینات کششی باعث بهتر شدن حالت بدن و بالا رفتن انعطاف پذیریی و همچنین کم تر شدن کمر درد می شود.

 انجام عمل جراحی

به طور معمول برای بزرگسالان در برخی موارد که انحنای ستون فقرات جدی و زیاد می باشد درمان اسکولیوز مشهد توصیه می شود، مخصوصا اگر بیماری تشدید شود، و همچنین اگر کمر درد برای بیمار بسیار آزار دهنده باشد.

در پایان خدمت شما عزیزان عرض می کنیم که میتوانید با مراجعه به وب سایت sanabadclinic.com کلینیک سناباد پاسخ سئوالات خود را بدست آورید و همچنین با دریافت وقت قبلی از مشاوره های متخصصان مجرب کلینیک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *