2019-09-19
درمان جدید درد مفصلی در کلینیک سناباد

در حالی که درد مفصلی یکی از شایع‌ترین علائم درمان پذیر در کلینیک سناباد است، اما بسیاری از بیماران نمی‌دانند که درد مفصلی در ناحیه‌ی ستون فقرات تا چه اندازه متداول است. هر قطعه‌ از مهره‌ها دو مفصل کوچک موسوم به “مفاصل پشتی یا فاست” دارند که استحکام و در عین حال انعطاف‌پذیری ستون فقرات را ممکن می‌سازند. ممکن است التهاب یا تحریک‌پذیری در این مفاصل به وجود بیاید که منجر به درد کمر یا درد گردن خواهد شد؛ این درد با حرکات کششی و بعد از نشستن و ایستادن به مدت طولانی بدتر می‌شود. بسیاری از بیماران به این نکته تأکید دارند که دردشان سال‌ها بدون تشخیص و درمان به حال خود رها شده است. با این حال، کلینیک سناباد واقع در خیابان سناباد مشهد مفتخر به معرفی چندین گزینه‌ی مناسب مانند تزریق انسداد شاخه داخلی به منظور تشخیص و تسکین این علائم می‌باشد.

انواع تزریق

تزریق نوع اول ذاتاً تشخیصی است و اثر تسکینی آن کاملاً موقتی می‌باشد. اعصاب شاخه‌ی داخلی از مفاصل پشتی (فاست) در ستون فقرات، خارج شده و حس درد را به مغز می‌برند. با وقوع آسیب یا تخریب مفصلی، روی اعصاب شاخه‌ی داخلی فشار وارد شده و بیماران درد شدیدی را احساس می‌کنند که به نظر می‌رسد مختص به موقعیت همان مفصل باشد. تزریق آمپول‌های بلوک یا انسداد شاخه داخلی با هدف “بی‌حسی” موقتی مفصل پشتی (فاست)، با استفاده از یک داروی بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که شبیه به همان دارویی است که دندانپزشکان با آن دهان را بی‌حس می‌کنند. ارزیابی اثر تسکینی فوری داروی بی‌حسی، درد در یک مفصل مشخص را تأیید و یا رد خواهد کرد.

نوع دوم تزریق هم از روش مشابهی بهره می‌برد، اما این بار از داروهای کورتیکوستروئید (کورتون‌ها یا ضد التهاب استروئیدی) برای ایجاد اثرات تسکینی پایدارتر استفاده می‌شود که انباشت سلول‌های ایجادکننده‌ی التهاب را کاهش می‌دهد. این تزریق‌های داخل مفصل فاست قابل مقایسه با تزریق‌های داخل مفاصلی مثل زانو و شانه است؛ چون کورتیکوستروئیدها داروهای بسیار رایجی به منظور کاهش التهاب مفصلی در کل بدن هستند. تزریق کورتیکوستروئیدی به داخل مفاصل پشتی یا فاست، هم مقاصد تشخیصی و هم اهداف درمانی دارند؛ چون در مقایسه با اثر تسکینی 24-48 ساعته‌ی تزریق انسداد شاخه داخلی با داروی بی‌حسی، اثرات طولانی‌تری ایجاد می‌کند. چند روز زمان لازم است تا کورتون اثر خود را بگذارد و اثر تسکینی متعاقب آن، بسته به علت اساسی درد، ممکن است چند هفته، ماه یا سال به طول بیانجامد.

توصیه نهایی

برای بهره‌مندی از اثرات پایدارتر، متخصصان کلینیک سناباد از جمله دکتر مجد محسنی بیرجندی ، روش دیگری به نام سوزاندن با امواج فرکانس رادیویی (ریزوتومی) را پیشنهاد خواهند داد. دکتر مجد محسنی بیرجندی تزریقات ترمیمی نوینی، مثل سلول درمانی، درمان با پلاسمای غنی از پلاکت یا آلفا-2-ماکروگلوبولین را پیشنهاد خواهد کرد. این تکنیک‌های نوین به بهبود وضعیت در سطح سلولی کمک می‌کنند که پتانسیل بهبود دائمی را به وجود می‌آورد. اگر از درد کمر یا گردن رنج می‌برید، همین امروز به کلینیک سناباد واقع در مشهد، خیابان سناباد، بین خیابان‌های ایرج و تکتم مراجعه و درباره‌ی انواع روش‌های تسکینی مناسب برای شما مانند انسداد شاخه داخلی که دنبال آن بودید، با دکتر مجد محسنی بیرجندی مشورت کنید.