آب درمانی یا فیزیوتراپی در مشهد

2019-08-28
فیزیوتراپی در آب کلینیک شبانه روزی سناباد

آب درمانی:

آب درمانی یا هیدروتراپی توسط ایرانی‌ها، ژاپنی‌ها، مصری‌ها و یونانی‌ها در قدیم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. هیدروتراپی به معنی استفاده از آب گرم برای درمان بیماری‌های روانی، کاهش درد و افزایش دامنه حرکت مفاصل، تورم مفاصل، تقویت عضلات و اسپاسم عضلانی است.

آب درمانی چگونه تاثیر میکند:

تاثیر آب درمانی در درمان بیماری های اندام با چند مکانیسم صورت میگیرد:

1. سبک کردن وزن بدنبال غوطه ورشدن در آب و در نتیجه راحت تر شدن حرکت دادن اندام
  2. استفاده از مقاومت آب در مقابل حرکت اندام و در نتیجه کمک به تقویت عضلات آن
  3. گرم کردن اندام و در نتیجه کاهش درد
  4. آرامش روحی بیمار که میتواند کمک فراوانی به کاهش درد های اندام بکند

کاهش درد:

در آب درمانی معمولا از آب گرم استفاده میشود. گرمای آب موجب افزایش جریان خون در پوست و عضلات شده و تنش داخلی عضلات را کم میکند. درد اندام ها به هر علتی باشد معمولا در گرما کمتر میشود. بنابراین استفاده از آب گرم موجب کاهش دردهای عضلانی، مفصلی و استخوانی میشود. البته این تاثیر گرما دائمی نبوده و معمولا بعد از مدتی که حرارت اندام مجددا به حالت اول برمیگردد درد مجددا احساس میشود. آب گرم را میتوان بصورت دوش آب گرم، وان آب گرم و یا استخرهای آب گرم در مجاورت اندام قرار داده و از گرمای آن استفاده کرد.

استفاده از آب گرم برای کاهش دردهای اندام سابقه قدیمی دارد. از صدها یا شاید هزاران سال قبل آب گرم های معدنی محلی برای مراجعه بیماران برای کاهش دردهایشان بوده است.

از آب گرم میتوان برای کاهش دردهای اندام در بسیاری از بیماری ها مانند آرتروز ها و انواع روماتیسم استفاده کرد

انجام بهتر حرکات کششی:

یکی از مهمترین مراحل درمان مشکلات استخوانها، مفاصل و دیگر بافت های اندام استفاده از فیزیوتراپی است و مهمترین اقدام فیزیوتراپ کمک به افزایش دامنه حرکات مفاصل و افزایش قدرت عضلات آن است. انجام این مهم با استفاده از نرمش های خاصی صورت میگیرد. دسته ای از این نرمش ها که برای افزایش دامنه حرکتی مفاصل کاربرد دارند حرکات کششی هستند.

حرکات کششی که در فیزیوتراپی برای بهتر کردن دامنه حرکتی مفصل و کاهش خشکی آنها انجام میشود ممکن است دردناک باشد. وقتی این حرکات در آب گرم انجام شوند تحمل بیمار بیشتر شده و احساس درد ناشی از حرکت مفصل کم میشود. در این حالت میتوان مفاصل بیمار را بیشتر و بهتر حرکت داده و نتیجه آن افزایش سریعتر و بهتر دامنه حرکتی مفصل است.

تقویت عضلات:

وقتی بدن در آب غوطه ور میشود (مانند استخرهای آب) وزن بدن کاهش میابد. بعضی بیماران به علت مشکل مفصل و درد ناشی از آن نمیتوانند به راحتی راه بروند. در آب وزن بیمار کم شده و در نتیجه فشار کمتری به مفاصل اندام تحتانی وارد میشود. وقتی مفصل وزن کمتری را تحمل کند بهتر میتواند حرکت کند و حرکات درمانی و تقویتی را انجام دهد.

کمک دیگر آب مقاومت آن در مقابل حرکت اندام است. وقتی فرد در آب غوطه ور شده و سعی میکند اندام خود را حرکت دهد مقاومت آب را در مقابل حرکت اندام حس میکند. این مقاومت مفید است. مقاومت در مقابل حرکت اندام میتواند به تقویت بیشتر عضلات آن کمک کند. درست مانند کسی که برای تقویت بیشتر عضلات خود از وزنه استفاده میکند. با این تفاوت که مقاومت آب ملایم تر از وزنه است میتوان آن را با تغییر سرعت حرکت اندام کم و زیاد کرد در همه جهات وجود دارد همراه با گرما است و بنابراین آستانه تحمل بیمار را بیشتر میکند.

در بسیاری از بیماری های سیستم حرکتی تقویت عضلات اندام میتواند درد بیمار را تا حدود زیادی از بین ببرد. بطور مثال در کمردرد تقویت عضلات ستون مهره و شکم و در بسیاری از دردهای زانو تقویت عضلات چهارسر ران میتواند درد بیمار را بطور محسوسی کاهش دهد. انجام حرکات نرمشی تحت نظر فیزیوتراپ در آب میتواند به این امر کمک یسزایی بنماید .

مرکز هیدروتراپی ( فیزیوتراپی در آب سناباد ) اولین مرکز فیزیوتراپی در آب شرق کشور و همچنین جزو مجهزترین مراکز هیدروتراپی کشور است ویژه مبتلایان به درهای ستون فقرات و همچنین بیماریهای مفاصل و بیمارن ام اس و همچنین سالمندان و معلولین که مجهز به بالابر مخصوص جهت انتقال بیماران داری معلولیت شدید معلول و سیستم حمل معلولان و سالمندان با حضور فیزیوتراپیست متخصص جهت انجام حرکات درمانی در آب و همچنین آموزش ورزش های تخصصی کمر درد، زانو درد، گردن درد و … درون آب ، درمان دردهای ستون فقرات، دیسک کمر، سیاتیک ، دیسک گردن، آرتروز، بی حسی انگشتان و CTS بدون نیاز به جراحی، ماساژ درمانی پیشرفته برای رفع دردهای عضلانی آزادسازی گرفتگی های کانال نخاعی جهت رفع دردهای انتشاری از کمر به پاها ارائه تمرینات توسط فیزیوتراپیست متخصص هیدروتراپی و انجام کارهای علمی با نظر متخصصین محترم ارتوپدی ، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ، روماتولوژی

آب استخر این مرکز با اوزن ضد عفونی می شود همانطور که می دانید مدرن ترین روش تصفیه آب استخر با تکنولوژی اوزن ( O3 )می باشد.

اوزن ضدعفونی کننده ای محبوب تر و ایمن تر بخصوص در اروپا و آمریکا است. زیرا از لحاظ قدرت و سرعت ضدعفونی کنندگی، سه هزار برابر قوی تر از کلر است وآسیب های پوستی آن بسیار کمتر نسبت به کلر می باشد. اوزن باعث التیام پوست و بهبود جوش های پوستی می گردد.

مرکز هیدروتراپی سناباد در حال حاضر 5 فیزیوتراپیست دارد که حداقل در 5 شیفت به بیماران خدمت رسانی میکنند. این مرکز از سال 96 همکاری خود را با دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت برگزاری کلاس آموزشی هیدروتراپی برای دانشجویان فیزیوتراپی همکاری دارد ، نظر به این که اختلال در کار درمانی بیماران ایجاد نشود در طی هفته فقط یک شیفت برای این امر اختصاص داده شده است و دانشجویان بهیج عنوان در شیفت های درمانی حضور ندارند .

مرکز درمانی سناباد با کلیه بیمه های پایه ( خدمات درمانی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح ) و تکمیلی( ایران، کارآفرین، دانا، سینا، دی ، بانک سپه و یانک ملی) طرف قرارداد می باشد .