2019-10-19
درمان شکستگی ستون فقرات

در پست قبلی در مورد شکستگی ستون فقرات و انواع آن بحث کردیم. در این پست می‌خواهیم در مورد درمان شکستگی ستون فقرات در کلینیک سناباد مشهد، علائم و روش‌های تشخیص آن بحث کنیم. با ما همراه باشید

علائم شکستگی ستون فقرات چیست؟

علائم شکستگی ستون فقرات بسته به شدت آسیب و محل آن متغیر است. این علائم شامل درد پشت یا گردن، بی‌حسی، گز گز، اسپاسم عضله، ضعف، تغییرات روده یا مثانه و فلج‌شدگی است. منظور از فلج شدگی، از دست دادن توانایی حرکت پاها یا بازوهاست که احتمالاً به علت آسیب طناب نخاعی است. البته تمامی شکستگی‌ها موجب آسیب طناب نخاعی نمی‌شوند و طناب نخاعی به ندرت کاملاً قطع می‌شود. علل شکستگی ستون فقرات شامل موارد زیر می‌شوند:

• تصادفات رانندگی (45%)
  • سقوط از ارتفاع (20%)
  • ورزش (15%)
  • اعمال خشونت (15%)
  • فعالیت‌های متفرقه (5%)

موارد بالا علل اولیه‌ی شکستگی ستون فقرات هستند. بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان‌ و تومورهای ستون فقرات نیز می‌توانند موجب شکستگی شوند.

چه کسانی دچار این عارضه می‌شوند؟

• 80% بیماران بین 18 تا 25 سال سن دارند.
  • مردان 4 برابر بیشتر از زنان مستعد شکستگی‌ تروماتیک ستون فقرات هستند.

شکستگی ستون فقرات چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

در بسیاری از موارد آسیب ستون فقرات، پیراپزشکان بیمار را به اورژانس (ER) منتقل خواهند نمود. اولین پزشکی که بیمار را در اورژانس ملاقات می‌کند و در جهت تشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات اقدام می‌کند، متخصص طب اورژانس است که یکی از اعضای تیم تروما می‌باشد. بسته به آسیب‌های موجود ممکن است سایر متخصصان نیز جهت بررسی شرایط فراخوانی شوند. پزشکان تنفس بیمار را ارزیابی کرده و معاینه‌ی فیزیکی از ستون فقرات‌ به عمل خواهند آورد. ستون فقرات تا کامل شدن تست‌های تشخیصی مناسب، در بریس پشت یا گردن به صورت ثابت نگه داشته می‌شود.

در رادیوگرافی با اشعه‌ی X ، از این اشعه برای مشاهده‌ی مهره‌ی استخوانی در ستون فقرات استفاده شده و پزشک می‌تواند شکستگی مهره‌ها را از روی آن تشخیص دهد. ممکن است رادیوگرافی‌های فلکشن و اکستنشن خاصی نیز برای تشخیص هر نوع حرکت غیرطبیعی، تهیه شود.

اسکن توموگرافی کامپیوتری یا CT اسکن تستی ایمن و غیرتهاجمی است که از اشعه‌ی X و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دو بعدی از ستون فقرات استفاده می‌کند. CT اسکن ممکن است با تزریق رنگ (ماده‌ی کنتراست) به داخل جریان خون یا بدون آن انجام گیرد. این روش خصوصاً برای مشاهده‌ی تغییرات ساختارهای استخوانی سودمند است.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تستی غیرتهاجمی است که از میدان مغناطیس و امواج رادیوفرکانس برای ایجاد تصاویر با جزئیات بیشتر از بافت‌های نرم ستون فقرات استفاده می‌کند. در این روش برخلاف رادیوگرافی با اشعه‌ی X، اعصاب و دیسک‌ها به طور واضح قابل مشاهده هستند. MRI نیز ممکن است با تزریق رنگ (ماده‌ی کنتراست) به داخل جریان خون یا بدون آن انجام گیرد. این نوع تصویربرداری برای ارزیابی آسیب‌های بافت نرم اعم از لیگامان‌ها (رباط‌ها) و دیسک‌ها و همچنین بررسی آسیب‌های طناب نخاعی مناسب است.

درمان شکستگی ستون فقرات در مشهد

درمان شکستگی ستون فقرات

درمان شکستگی ستون فقرات با مدیریت درد و پایدارسازی شکستگی جهت پیشگیری از آسیب بیشتر آغاز می‌شود. سایر آسیب‌های تنه اعم از آسیب به قفسه‌ی سینه نیز ممکن است همزمان وجود داشته و نیاز به درمان داشته باشند. بسته به نوع شکستگی و میزان پایداری آن، احتمالاً استفاده از بریس و یا جراحی نیاز خواهد بود. بریس‌ها و ارتوتیک‌ها سه کار انجام می‌دهند:

1) حفظ تراز ستون فقرات

2) بی‌حرکت کردن ستون فقرات ضمن دوره‌ی بهبودی و

3) کنترل درد با ایجاد محدودیت حرکتی.

شکستگی ستون فقرات پایدار ممکن است تنها نیازمند پایدارسازی به کمک بریس همچون کولار سخت میامی جی (Miami J) برای شکستگی‌های گردنی، بریس گردنی-توراسیک (مینِروا) برای شکستگی‌های قسمت بالایی پشت یا ارتوز توراکولومبار-ساکرال (TLSO) برای شکستگی‌های قسمت پایینی پشت باشند. استفاده از بریس معمولاً 6 تا 8 هفته بعد، متوقف می‌شود.  شکستگی‌ها یا دررفتگی‌های ناپایدار گردن ممکن است نیاز به ترکشن (کشش) داشته باشند تا ستون فقرات دوباره به صورت موقعیت قبلی خود تراز گردد. حلقه‌ی هالو و بریس وِست نیز ممکن است نیاز باشد.

اینسترومنتیشن و فیوژن

این روش‌های جراحی جهت درمان شکستگی ستون فقرات ناپایدار مناسب می‌باشند. فیوژن به الحاق دو مهره توسط گرفت (پیوند) استخوان گفته می‌شود که بوسیله‌ی ابزار سخت همچون پلیت، میخ، قلاب، پیچ پدیکل یا کِیج، محکم کنار هم نگه داشته می‌شوند. هدف از گرفت استخوان، متصل نمودن دو مهره‌ی بالایی و پایینی جهت تشکیل تکه‌ای یکپارچه از استخوان است. ایجاد یک فیوژن یکپارچه ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد.

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی

روش‌هایی کم‌تهاجمی هستند که جهت درمان شکستگی‌های کمپرشن انجام می‌گیرند. این نوع شکستگی‌ها اغلب ناشی از پوکی استخوان و تومورهای ستون فقرات می‌باشند. در ورتبروپلاستی، سیمان استخوانی از طریف سوزنی توخالی به داخل تنه‌ی مهره‌ی شکسته تزریق می‌گردد. در کیفوپلاستی، ابتدا یک بالون وارد شده و باد می‌شود تا قبل از پرکردن فضای موجود با سیمان استخوانی، مهره‌ی جمع شده، منبسط شود.

مقاله مرتبط:

مراحل جراحی کیفوپلاستی (تزریق سیمان استخوانی به داخل مهره شکسته) و بهبودی بعد از آن

تشخیص و درمان شکستگی مهره های کمر

در صورتی که به دنبال درمان این بیماری هستید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک سناباد واقع در مشهد، خیابان سناباد، بین خیابان‌های ایرج و تکتم ، توسط دکتر مجد محسنی بیرجندی تحت درمان قرار گرفته و از طریق مشاوره با ایشان بهترین روش درمانی برایتان انتخاب گردد.