درد کمر چیست و چه علائم و دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

1 2019-12-01
درد کمر چیست و چه علائم و دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

درد کمر یکی از شایع‌ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می‌کنند و یا نمی‌توانند عملکرد روزانه مناسبی داشته و منجر به از کارافتادگی در سراسر جهان می‌شود. اغلب افراد حداقل یک‌بار به درد کمر مبتلا شده‌اند. کلینیک سناباد مفتخر است خدمات درمان درد کمر در مشهد و تشخیص آن را توسط متخصصان مجرب این حیطه از جمله دکتر مجد محسنی بیرجندی ، به زائران و همشهریان گرامی ارائه می‌دهد.

خوشبختانه، بیمار می‌تواند نسبت به پیشگیری یا بهبود اغلب دوره‌های درد کمر اقدام کند. در صورتی که این پیشگیری با شکست مواجه شود، درمان‌های خانگی ساده معمولاً در عرض چند هفته درد کمر را کاهش داده و باعث شود که فرد فعال باقی بماند. به ندرت برای درمان درد کمر جراحی نیاز می‌شود.

علائم درد کمر

علائم و نشانه‌های درد کمر عبارتند از:

• درد عضلانی
  • تیرکشیدن درد
  • انتشار درد به پایین و به سمت پاها
  • دردی که با خم‌شدن، برداشتن اجسام، ایستادن و راه‌رفتن بدتر می‌شود.
  • بهبود درد با درازکشیدن

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه کرد

در اغلب موارد درد کمر با درمان‌های خانگی و خودمراقبتی به تدریج و در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. در صورتی که درد در این مدت بهبود نیابد، بایستی به پزشک مراجعه کرد.

در موارد نادری، درد کمر نشان‌دهنده مشکلات پزشکی جدی است. مراقبت‌های پزشکی بایستی در موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

• درد کمر منجر به مشکلات گوارشی و سیستم ادراری شود.
  • همراه با تب باشد.

در صورتی که موارد زیر رخ دهد بهتر است بیمار با پزشک خود در ارتباط باشد:

• درد شدید بوده و با استراحت بهتر نشود.
  • به سمت یک یا دو پا منتشر شود. مخصوصاً اگر درد به ناحیه پایین زانو انتشار یابد.
  • باعث ضعف، بی‌حسی یا گزگز در یک یا دو پا شود.
  • همراه با کاهش وزن غیرقابل توجیه باشد.

هم‌چنین در صورتی که درد برای اولین بار و بعد از 50 سالگی شروع شود و یا سابقه سرطان، پوکی استخوان، مصرف استروئید یا استعمال بیش‌ازحد مواد مخدر و الکل را داشته باشد؛ بایستی به پزشک مربوطه مراجعه کرد.

دلایل درد کمر

درد کمر که به صورت اتفاقی رخ داده و بیش از 6 هفته (حاد) از شروع آن نگذشته باشد، ممکن است در اثر افتادن یا برداشتن جسم سنگین رخ دهد. درد کمر که بیش از 3 ماه (مزمن) از شروع آن گذشته باشد کمتر از درد کمر حاد شایع است.

درد کمر در اغلب موارد بدون علت خاصی که پزشک با آزمایش یا عکس‌برداری آن را تشخیص دهد؛ اتفاق می‌افتد. عوارض شایع مرتبط با درد کمر عبارتند از:

• کشیدگی عضله یا لیگامنت. برداشتن مکرر اجسام سنگین یا حرکات نامناسب ناگهانی می‌توانند منجر به کشیدگی عضلات پشت و رباط‌های ستون فقرات شوند. در صورتی که فرد در وضعیت نادرست قرار داشته باشد، کشیدگی پایدار در کمر می‌تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.
  • فتق دیسک یا دیسک پاره‌شده. دیسک‌ها مانند بالشتک‌هایی بین استخوان‌ها (مهره) در ستون فقرات عمل می‌کنند. ماده نرم داخل دیسک می‌تواند برآمده‌شده و یا پاره شود که در این صورت بر روی عصب فشار وارد می‌شود. با این حال، ممکن است با وجود این مشکل، فرد درد کمر نداشته باشد. بیماری‌های دیسکی در اغلب موارد به صورت تصادفی و با رادیوگرافی ستون فقرات به دلایل دیگر یافت می‌شوند.
  • آرتروز. آرتروز می‌تواند ناحیه تحتانی کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد، آرتروز در ستون فقرات می‌تواند باعث کاهش فضای اطراف طناب نخاعی شود که تنگی کانال نخاعی نامیده می‌شود.
  • دفورمیتی‌های سیستم اسکلتی. عارضه‌ای که در آن ستون فقرات به طرفین خم می‌شود (اسکولیوز) می‌تواند منجر به درد کمر شود. اما این عارضه به طور معمول تا میانسالی رخ نمی‌دهد.
  • پوکی استخوان. مهره‌های ستون فقرات در صورتی که شکننده شده و تعداد منافذ داخل استخوان بیشتر شود، می‌تواند باعث شکستگی فشاری شود.

مقاله مرتبط:

گردن درد چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آرتروز گردن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عوامل خطر

درد کمر در همه افراد حتی کودکان و نوجوانان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. فاکتورهایی که در پایین گفته می‌شود، فرد را بیشتر در خطر ابتلا به درد کمر قرار می‌دهد:

• سن. درد کمر در سنین پیری شایع‌تر بوده و از حدود 30-40 سالگی شروع می‌شود.
  • عدم فعالیت فیزیکی. عضلات استفاده نشده و ضعیف در کمر و شکم ممکن است باعث ابتلای فرد به درد کمر شود.
  • اضافه وزن. اضافه وزن یک فشار اضافی بر روی پشت قرار می‌دهد.
  • بیماری‌ها. برخی از انواع آرتروز و سرطان می‌تواند باعث کمردرد شود.
  • برداشتن نادرست وسایل. استفاده از کمر به جای پاها می‌تواند منجر به درد کمر شود.
  • عارضه‌های فیزیولوژی. به نظر می‌رسد افراد مستعد افسردگی و اضطراب بیشتر در خطر ابتلا به کمردرد می‌باشند.
  • سیگارکشیدن. سیگار باعث کاهش جریان خون به ناحیه تحتانی ستون فقرات شده و در تغذیه کافی دیسک‌های کمر اختلال ایجاد می‌کند. سیگار هم‌چنین سرعت بهبود را نیز کاهش می‌دهد.

پیشگیری از کمردرد

فرد می‌تواند با بهبود وضعیت جسمانی و یادگیری ورزش‌های مناسب، از ابتلا به درد کمر و یا شروع مجدد درد جلوگیری کند.

برای داشتن کمر سالم و قوی باید:

• ورزش. فعالیت‌های هوازی منظم سبک که منجر به کشیدگی و فشار بر روی کمر نشود می‌تواند قدرت و پایداری پشت را افزایش داده و به عضلات این امکان را می‌دهد که عملکرد بهتری داشته باشند. پیاده‌روی و شنا انتخاب‌های مناسبی در این زمینه می‌باشند. بهتر است برای این کار، با پزشک مربوطه مشورتی صورت گیرد.
  • عضلات تقویت شده و انعطاف‌پذیریشان افزایش یابد. تمرین عضلات شکم و پشت که بخش مرکزی بدن را قوی‌تر می‌کند، کمک می‌کند که این عضلات مانند یک شکم‌بند طبیعی در کنار هم کار کنند. انعطاف‌پذیری در لگن و بخش فوقانی پا باعث بهبود عملکرد استخوان‌های لگن می‌شود.
  • داشتن وزن مناسب. داشتن اضافه وزن باعث کشیدگی عضلات کمر می‌شود. در صورت همزمان بودن اضافه وزن و درد کمر، کاهش وزن می‌تواند به بهبود کمردرد کمک کند.
  • ترک سیگار. بهتر است بیمار با پزشک مربوطه در مورد راه‌های ترک سیگار مشورت نماید.

فرد باید از حرکاتی که باعث پیچیدن و کشیدگی عضلات پشت می‌شود، خودداری کند. برای اینکار بهتر است اقدامات زیر در حرکات روزانه رعایت شوند:

• هوشمندانه بایستید. دولا دولا راه نروید. لگن بایستی در وضعیت طبیعی خود باقی بماند. در صورتی که لازم باشد تا فرد به مدت طولانی سرپا بایستد؛ بهتر است تا یک پای خود را بر روی یک صندلی با ارتفاع کم قرار دهد تا فشار کمتری بر روی ناحیه تحتانی کمر وارد شود.
  • هوشمندانه راه بروید. راه‌رفتن مناسب می‌تواند فشار را بر روی عضلات پشت کاهش دهد.
  • هوشمندانه بشینید. بهتر است برای این کار یک صندلی خوب که پشتی مناسب، دسته صندلی و پایه چراخان دارد انتخاب شود. قرار دادن یک بالش یا حوله رول‌شده، می‌تواند باعث به‌وجود آمدن خمیدگی مناسب در ناحیه پشتی شود. زانو و لگن بایستی در یک سطح قرار بگیرند. مکرراً و هر نیم ساعت، طرز قرارگیری بدن عوض شود.
  • هوشمندانه وسایل برداشته شوند. در صورت امکان از برداشتن وسایل سنگین خودداری شود. اما در صورتی که فرد چاره دیگری نداشته باشد، بایستی فشار را برروی پا وارد کند. برای اینکار بایستی کمر را صاف نگه داشته و فقط زانو‌ها خم شوند.

خریداران مراقب باشند

زیرا کمر درد یک علامت شایع بوده و محصولات بی‌حسی، می‌توانند باعث از بین‌رفتن یا کاهش شدت درد شوند. اما شواهد قطعی مبنی بر اینکه کفش‌های مخصوص، کفی کفش، پشتی‌های حمایت‌کننده، مبل‌هایی با طراحی خاص یا برنامه‌های کنترل‌کننده استرس می‌توانند به فرد کمک کنند، وجود ندارد.

در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان از این مشکل رنج می‌برید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک سناباد واقع در مشهد، خیابان سناباد، بین خیابان‌های ایرج و تکتم، توسط دکتر مجد محسنی بیرجندی تحت درمان قرار گرفته و از طریق مشاوره با ایشان بهترین روش درمانی برایتان انتخاب گردد.

** در این مطلب ما در مورد درد کمر و اینکه چه علائمی می‌تواند داشته باشد؛ حرف زدیم. در مطالب آینده در مورد تشخیص و درمان این بیماری بیشتر حرف خواهیم زد. با ما همراه باشید **