1 2019-12-06
تشخیص کمردرد چگونه بوده و چطور درمان می‌شود؟

در مطلب قبلی ما در مورد کمردرد و اینکه چه علائمی می‌تواند داشته باشد؛ حرف زدیم. در این مطالب می‌خواهیم در مورد تشخیص و درمان این بیماری بیشتر حرف بزنیم. کلینیک سناباد مفتخر است درمان کمردرد در مشهد و تشخیص آن را توسط متخصصان مجرب این حیطه از جمله دکتر مجد محسنی بیرجندی ، به زائران و همشهریان گرامی ارائه می‌دهد.

تشخیص کمردرد

پزشک مربوطه کمر را معاینه کرده و توانایی فرد برای نشستن، ایستادن، راه‌رفتن و بلندکردن پاها را ارزیابی می‌کند. هم‌چنین ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که به کمردرد خود از 0 تا 10 براساس میزان فعالیتش همراه با درد نمره دهد.

این ارزیابی‌ها به تشخیص اینکه منشا درد کجا می‌باشد، چقدر فرد می‌توان قبل از اینکه وی را مجبور به توقف کند حرکت نماید، اینکه آیا بیمار گرفتگی عضلانی دارد یا نه؛ کمک کند. هم‌چنین این معاینات به رد احتمال دلایل جدی کمردرد کمک می‌کنند.

در صورتی که دلیلی مبنی بر یک عارضه خاص باشد که منجر به این درد کمر شده است؛ پزشک ممکن است یک یا تعداد بیشتری از آزمایشات زیر را برای بیمار توصیه نماید:

• رادیوگرافی. این تصویربرداری طرز قرارگرفتن استخوان‌ها و اینکه آیا فرد مبتلا به آرتروز می‌باشد و یا استخوانی شکسته است را نشان می‌دهد. این تصاویر به تنهایی مشکلات طناب نخاعی، عضلات، اعصاب و دیسک‌ها را نشان نمی‌دهند.
  • ام‌آرآی یا سی‌تی اسکن. این تصویربرداری‌ها تصاویری تولید می‌کنند که فتق دیسک یا مشکلات استخوان، عضلات، بافت، تاندون‌ها، اعصاب، رباط‌ها و عروق خونی را نشان می‌دهد.
  • آزمایش‌های خون. این تست‌ها در صورتی که عفونت یا عارضه‌های دیگری باشد که ممکن است با کمردرد مرتبط باشد، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • اسکن استخوان. در موارد نادری، پزشک ممکن است از اسکن استخوان برای بررسی تومورهای استخوانی یا شکستگی‌های فشاری که ناشی از پوکی استخوان می‌باشد؛ استفاده کند.
  • مطالعات عصبی. الکترومیوگرافی پالس‌های الکتریکی را که توسط اعصاب تولید شده و عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اندازه‌گیری می‌کند. این تست می‎‌تواند فشردگی عصبی که به دلایلی مانند فتق دیسک یا تنگ‌شدگی کانال نخاعی ممکن است رخ دهد را تشخیص دهد.

درمان کمردرد

اغلب درد کمرهای حاد با درمان‌های خانگی و در عرض چند هفته بهبود می‌یابند. با این حال، کمردرد در هر فردی متفاوت بوده و می‌تواند یک عاضه پیچیده باشد. در اکثر افراد کاهش درد زمان زیادی طول نمی‌کشد ولی در تعداد کمی ممکن است درد به صورتی پایدار و مزمن باقی بماند.

در کمردرد حاد، داروهای مسکن بدون نسخه و گرما ممکن است کل چیزی باشد که بیمار برای بهبودی نیاز داشته باشد. در این بیماران، استراحت در تخت توصیه نمی‌شود.

بیمار می‌تواند به فعالیت روزانه خود تا جایی که تحمل می‌کند، ادامه دهد و بهتر است بیمار فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی و کارهای روزانه را انجام دهد. بیمار بایستی فعالیت‌هایی که درد را تشدید می‌کنند، متوقف کند اما نباید فعالیت‌ها را از ترس شروع درد انجام ندهد. در صورتی که درمان‌های خانگی تا چند هفته موثر واقع نشوند، پزشک مربوطه ممکن است داروهای قوی‌تر یا درمان‌های دیگری تجویز نماید.

داروها

بسته به نوع دردکمری که بیمار دارد، پزشک مربوطه ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

• داروهای مسکن بدون نسخه (OTC). داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است درد ناشی از درد کمر حاد را کاهش دهند. این داروها را بیمار بهتر است بعد از مشاوره با پزشک تهیه کند. استفاده بیش‌از حد از این داروها می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. در صورتی که این داروها درد را کاهش ندهند، پزشک ممکن است داروهای با نسخه برای بیمار تجویز کند.
  • شل‌کننده‌های عضلانی. در صورتی که کمردرد ملایم الی متوسط با داروهای مسکن OTC بهبود نیابند، پزشک ممکن است داروهای شل‌کننده عضلات برای بیمار توصیه کند. این داروها بیمار را دچار سرگیجه و خواب‌آلودگی می‌کنند.
  • داروهای مسکن موضعی. این داروها به شکل کرم و پماد می‌باشند که به پوست محلی که درد احساس می‌شود، مالیده می‌شوند.
  • نارکوتیک. این داروها شامل اپیوئیدها مانند اکسی‌کدون یا هیدروکدون ممکن است به مدت کوتاهی و تحت نظر پزشک مصرف شود. اپیوئیدها برای دردهای مزمن خوب نبوده و به همین دلیل برای کمتر از یک هفته قرص در نسخه نوشته می‌شود.
  • داروهای ضدافسردگی. دوز پایینی از انواع خاص داروهای ضدافسردگی مخصوصاً ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای مانند آمی‌تریپتیلین دیده شده که بر روی تعدادی از انواع دردهای کمر مزمن، بدون در نظر گرفتن تاثیرشان بر روی افسردگی موثر واقع شده‌اند.
  • تزریق. در صورتی که دیگر اقدامات برای کاهش درد موثر نباشند و درد موجود به نواحی تحتانی مانند پا منتشر شود، پزشک ممکن است کورتیزون (یک داروی ضدالتهاب) یا داروهای بی‌حسی به فضای اطراف طناب نخاعی (فضای اپیدورال) تزریق کند. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی کمک کرده اما بهبود درد معمولاً کمتر از چند ماه طول می‌کشد.

آموزش

هیچ برنامه تاییدشده‎ی شایعی برای آموزش چگونگی مدیریت درست عارضه به افرادی که از کمردرد رنج می‌برند وجود ندارد. بنابراین آموزش ممکن است شامل یک جلسه ملاقات حضوری با پزشک، یک متن نوشتاری یا یک ویدیو باشد. این آموزش‌ها بر روی اهمیت این موضوعات تاکید دارند که فرد فعال باقی مانده، استرس و نگرانی خود را کاهش داده و راه‌های پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده را یاد بگیرد.

فیزیوتراپی و ورزش

فیزیوتراپیست می‌تواند اقدامات درمانی متعددی مانند گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و تکنیک‌های آزادسازی عضله را بر روی عضلات پشت و بافت نرم برای کاهش درد کمر انجام دهد.

هرچه درد بهبود یابد، تراپیست می‌تواند به بیمار ورزش‌هایی یاد دهد که انعطاف‌پذیری، قدرت عضلات پشت و شکم را افزایش دهد. استفاده معمولی از این روش‌ها می‌تواند از برگشت درد جلوگیری کنند.

جراحی

افراد کمی برای کمردرد نیاز به جراحی دارند. در صورتی که درد مقاوم بوده و به پاها انتشار یابد یا با تحت فشار قراردادن اعصاب، باعث ضعف پیش‌رونده عضلات شود؛ در این صورت ممکن است جراحی برای فرد مفید باشد. در غیر این صورت، جراحی برای دردهای مرتبط با مشکلات ساختاری مانند تنگی کانال نخاعی یا فتق دیسک که به درمان‌های دیگر جواب نداده‌اند، استفاده می‌شود.

درمان‌های جایگزین

تعدادی درمان اضافی نیز وجود دارند که ممکن است علائم درد کمر را کاهش دهند. در صورتی که بیمار به این درمان‌ها تمایل داشته باشد، بهتر است با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این‌ روش‌ها قبل از شروع آنها مشورت نماید.

• تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS). در این روش یک باتری بر روی پوست قرار داده می‌شود که پالس‌های الکتریکی به محل دردناک منتقل می‌کند. مطالعات نشان‌ داده‌اند که روش TENS می‌تواند موثر واقع شود.
  • ماساژ. در صورتی که این درد ناشی از کشیدگی یا کار بیش‌ازحد عضلات باشد، ماساژ می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • یوگا. انواع گوناگونی از یوگا وجود دارد. یوگا یک رشته گسترده می‌باشد که شامل تمرین وضعیت‌های خاص، تمرینات تنفسی و تکنیک‌های آرامش‌بخش می‌شود. یوگا می‌تواند عضلات را کش داده و قدرت عضلات را افزایش دهد و باعث بهبود وضعیت بیمار شود. در صورت تشدید علائم بیمار بایستی برخی حرکات را تغییر دهد.

در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان از این مشکل رنج می‌برید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک سناباد واقع در مشهد، خیابان سناباد، بین خیابان‌های ایرج و تکتم، توسط دکتر مجد محسنی بیرجندی تحت درمان قرار گرفته و از طریق مشاوره با ایشان بهترین روش درمانی برایتان انتخاب گردد.