فیزیوتراپی در آب چیست و چه مزایایی دارد | کاربرد آب درمانی چیست؟

2019-08-23
فیزیوتراپی در آب | کلینیک سناباد | مشهد

امروزه به دلیل فشارهای کاری فراوان و رعایت نکردن بسیاری از نکات پزشکی در سبک زندگی، بسیاری از افراد دچار ضعف‌های عضلانی و مفصلی می‌شوند. یکی از راه‌های درمان این ضعف‌ها، فیزیوتراپی در آب است. فیزیوتراپی در آب یا همان آب درمانی در واقع نوعی انجام حرکات ورزشی در آب می‌باشد. این حرکات علاوه بر تاثیرات فیزیکی زیادی که دارد باعث افزایش اعتماد به نفس نیز می‌شود. هدف از این روش درمانی  کاهش درد در فرد بیمار و یا افزایش قدرت اندام وی می‌باشد. البته بسیاری از افراد هم از این روش برای به دست آوردن آرامش، ریلکس کردن و رفع خستگی‌ استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در مشهد در کلینیک مغز و اعصاب سناباد مشهد از این روش درمانی استفاده کنید.

اجزای فیزیوتراپی در آب

برای انجام هر ورزشی باید هر یک از قسمت‌های آن را گام به گام انجام داد تا برای بدن مشکلی به وجود نیاید. اجزاء ورزش آب درمانی عبارتند از گرم کردن در آب، کشش و ریلکشین.

1.     گرم کردن در آب

عمل گرم کردن را پیش از انجام هر نوع ورزش باید انجام داد. به این علت که بدن آمادگی لازم را برای انجام حرکات ورزشی بدست آورد. پیش از انجام حرکات آب درمانی در مشهد، گرم کردن الزامی است. خصوصا اگر دمای آب کمتر از دمای آب‌های درمانی باشد و یا قصد انجام حرکات کششی و قدرتی را داشته باشید.

دمای آب استخر درمانی کلینیک مغز و اعصاب سناباد مشهد حدود ۳۳ تا ۳۷ درجه‌ی سانتی گراد است. زیرا در این استخر‌ها حرکات کششی و قدرتی انجام می‌شود که به دمای بیشتری نسبت به استخر‌های معمولی نیاز دارد. همچنین  ph آب هم باید ۷.۵ الی ۸ باشد تا به بدن آسیبی وارد نشود.

2.     تمرینات کششی

انجام این تمرینات موجب افزایش دامنه‌ی حرکتی مفاصل بدن بیمار و انعطاف پذیری بیشتر عضلات می‌شود. شدت این حرکات کششی باید کم بوده و نباید به صورت مداوم انجام شوند.

3.     ریلکشن

ریلکشن یا رها سازی برای کاهش و یا رفع تنش در عضلات استفاده می‌شود. برای بازدهی بیشتر می‌توان از آب گرم استفاده کرد. در انجام تمرینات هوازی در آب باید شدت حرکات کم و به دفعات زیاد تکرار شوند. البته باید به گونه‌ای باشد که باعث افزایش درد بیمار و آسیب رساندن به وی نشود. به این منظور پیشنهاد می‌شود تا اینگونه تمرینات در دمای آب مناسب و عمق آب زیاد انجام شوند.

فیزیوتراپی در آب چه مزایایی دارد؟

هر ورزشی اگر به درستی انجام شود تاثیرات مثبت زیادی بر روی بدن ما خواهد داشت. آب درمانی در آب نیز اگر بر طبق اصول و به درستی انجام شود مزایای فراوانی مانند به دست آوردن شادابی و آرامش روحی و جسمی، رفع خستگی بدن، داشتن خواب آرام، کمک به عملکرد مغز و بدن، تسکین دردهای عضلانی و غیره خواهد داشت. این روش درمانی به دلیل ارزان بودن، در دسترس بودن و بی ضرر بودن برای همه‌ی افراد بسیار مناسب می‌باشد.

آب درمانی یا فیزیوتراپی در آب ، برای چه افرادی کاربرد بیشتری دارد؟

آب درمانی در کلینیک مغز و اعصاب سناباد مشهد بسته به نوع کاربرد آن، انواع مختلفی دارد که در هر یک از تمرینات مخصوصی استفاده می‌شود. این روش درمانی برای افرادی که کمر درد، تراکم استخوانی پایین و غیره دارند نیز قابل انجام بوده و مفید است.

آب درمانی در چه مواردی سودمند است؟

آب درمانی برای افرادی که ضایعه نخاعی، پوکی استخوان پیشرفته، دیابت و فشار خون بالا، آرتروز، پارگی و یا کشیدگی عضلات و غیره دارند بسیار مفید و سودمند است.

هنگام آب درمانی و برخورد آب به پوست بدن، گیرنده‌های عصبی پوست تحریک می‌شوند. این تحریکات توسط عصب‌ها، بر روی سیستم عصبی مرکزی بدن اثر می‌گذارند. همین عمل موجب درمان بسیاری از قسمت‌های بدن می‌شود.

پیش از فیزیوتراپی در آب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای انجام تمرینات آب درمانی در کلینیک مغز و اعصاب سناباد مشهد، پیش از ورود به آب باید درجه حرارت آب، بدن بیمار و وضعیت کلی اندام‌ها مورد بررسی قرار گرفته شود. اگر بدن بیمار دارای زخم باز، تورم و مشکلات این چنینی باشد باید از انجام آب درمانی خودداری کند.

اگر فرد بیمار دچار مشکلاتی مانند دردهای عضلانی، کمر درد و غیره باشد، تمرینات وی باید زیر نظر فیزیوتراپی مخصوص انجام شود. در غیر این صورت ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بدن بیمار وارد شود.

همچنین اگر فرد مشکلات دیگری مانند عفونت، نارسایی قلبی و عروقی، تب و غیره دارد باید از انجام حرکات و تمرینات آب درمانی خودداری کند.