جستجو:
جستجو

درمان شکستگی مهره کمر همراه با بهترین متخصصان مشهد

2020-01-27

شکستگی مهره کمر جزئی از شکستگی ستون فقرات به حساب می آید. این شکستگی ها میتواند ناشی از یک آسیب جدی یا حتی یک ضربه خفیف باشد که در اغلب مواقع با بیماری قبلی ضعیف کننده استخوان همراه است که میتواند این بیماری شامل پوکی استخوان باشد. هر ساله بیش از چند میلیون نفر دچار شکستگی در ناحیه مهره های کمر می شوند. در این مقاله نحوه درمان شکستگی مهره کمر همراه با بهترین متخصصان مشهد را مورد بررسی قرار می دهیم.

درمان شکستگی مهره کمر

درمان شکستگی مهره کمر چگونه امکان پذیر می شود

شکستگی مهره کمر میتواند پایدار باشد و همچنین پس از بهبودی شکل خود را حفظ کند این شکستگی معمولا میتواند خود به خود التیام یابد اما باید در نظر داشت که بیمار باید از بریس استفاده کند و همواره استراحت خود را به صورت مدام حفظ کند.

شکستگی های مهره کمر میتواند نخاع و رشته های عصبی را که در امتداد ستون فقرات هستند تحت فشار و آسیب جدی قرار دهد و یا حتی پاره کند.

پزشک شما با توجه به شدت آسیب دیدگی و نوع شکستگی مهره های کمر بیمار و همچنین میزان رنج کشیدن فرد مورد نظر از این موضوع استفاده از بریس را به بیمار توصیه میکند.

پزشک با توجه به مطالب فوق مطمعنا بهترین نوع بریس با توجه به میزان آسیب به مهره های کمر بیمار را توصیه میکند.

در کلینیک تخصصی سناباد میتوانیم درد های مربوط به ستون فقرات و التیام ببخشیم و در درمان شکستگی مهره کمر به بیمار کمک بسیاری کنیم چرا که این کلینیک دارای بهترین و حاذق ترین متخصصان است که میتوانند بهترین روش را به وسیله بهترین دستگاه های موجود به بیمار پیشنهاد دهند که بیمار همواره بتواند زندگی قبلی خود را به دست بیاورد. اگر درد کمر جزئی دارید ممکن است دچار عارضه شدید مفاصل و یا حتی شکستگی مهره کمر شده باشید که می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی در مشهد این مشکل را به ساده ترین روش ممکن رفع کنید.

عوامل مربوط به شکستگی مهره های کمر

اگر شکستگی ناشی از بیماری زمینه ایی قبلی باشد مثل پوکی استخوان معمولا با شروع ناگهانی درد در ناحیه میانی کمر، بالاتر از کمر و یا حتی گردن نیز رخ دهد.در برخی موارد ممکن است درد ناحیه لگن، شکم، ران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اغلب بیمارانی به شکستگی مهره کمر دچار می شوند در حال انجام فعالیت های ساده ی روزمره مانند بلند کردن و یا حتی خم شدن بودند یا فعالیت هایی که با کمی تنش همراه است.

افرادی که مبتلا به پوکی استخوان شدید و پیشرفته هستند با انجام کارهای کوچکتری مانند عطسه، سرفه، و یا حتی عوض کردن پهلو هنگام خواب میتواند باعث شکستگی مهره های کمرشان شود. پوکی استخوان در بانوانی که به سن یائسگی رسیده اند بیشتر بروز میکند و همچین اقایانی که به صورت طولانی و مداوم از داروهای استروئیدی مصرف کرده اند نیز معمولا منجر به این عارضه میشود. درد ناشی از آن میتواند یک ماه یا چند هفته طول بکشد و پس از آرام شدن درد افراد در این ناحیه منجر به درد شدید و متمرکز در محل شکستگی می شود.

شکستگی و ضرب دیدگی به دلیل فشار روی مهره کمر

ضرب دیدگی و کوفتگی می تواند باعث شکستگی مهر های کمر شود. اگر استخوان بندی فردی ضغیف تر از حد معمول باشد که حتی قادر به تحمل به تحمل یک فشار معمولی نباشد باعث بروز شکستگی در این ناحیه میشود و یا ممکن است استخوان بندی شخصی محکم باشد اما فشار وارد شده به فرد آنقدر شدید باشد که فرد قادر به تحمل آن نباشد در این صورت میتواند باعث شکستگی شود.

شایع ترین نوع شکستگی مهره کمر

شایع ترین نوع شکستگی مهر های کمر اغلب مربوط به پوکی استخوان است که با فعالیت های ساده و روزمره میتواند این ناحیه را دچار آسیب جدی کند چراکه پوکی استخوان باعث نازک شدن استخوان ها می شود و این ناحیه را آسیب پذیر تر.

و یکی دیگر از انواع شایع شکستگی مهر های کمر مربوط به انواع فشار روی ستون فقرات است که میتواند باعث آسیب شدید روی مهره های کمر شود و آن را به سمت شکستگی پیش ببرد، این آسیب میتواند ناشی از سقوط، تصادف، پرش از ارتفاع، پرش از ارتفاع و فرود آمدن روی پاها و یا باسن خود و…عواملی از این قبیل که روی ستون فقرات می تواند ثاثیر بگذارد یا حتی منجر به شکستگی مهر های کمر شود. کرخ شدن بدن یا ضعف بدن از نشانه های ورد شدن فشار بر روی اعصاب در محل شکستگی است و از دست دادن کنترل (بی اختیاری) ادرار یا مدفوع در فرد که ناشی از شکستگی و باعث فشار امدن روی نخاع بیمار شده است.

یکی دیگر از عوامل شایع در شکستگی مهره ها سرطان متاستاتیک (گسترش سلول های سرطانی از یک بافت به بافت های دیگر گفته میشود) است که باعث ضعف در ناحیه استخوان ها می شود تا زمانی به تضعیف استخوان ها میپردازد که آن ها از بین ببرد و باعث فرو ریختن آستخوان ها شود.

شکستگی پاتولوژیک ممکن است مربوط به بیماری قبلی از قبیل پاگت استخوان یا عفونت استخوان باشد.

شکستگی پاتولوژیک نوعی دیگر از شکستگی مهره های کمر است که به خاطر وجود بیماری قبلی در فرد که ناحیه کمر را تحت تاثیر قرار می دهد، اتفاق میافتد.

شکستگی مهره های کمر اغلب با علائم زیر همراه است

کاهش ارتفاع مهره ها

با هر بار فروریختن مهره های کمر فرد چند درصد از ارتفاع ستون فقراتش را از دست میدهد، بعد از این فرو ریختن های پی در پی عضلات کمر کم کم تحلیل میروند و خستگی میتواند به راحتی روی آن تاثیر سوء بگذارد. این درد می تواند حتی پس از بهبود یافتن شکستگی استخوان نیز ادامه داشته باشد.

کیفوز (قوز کمر یا گوژپشتی)

شکستگی ها معمولا جلوی مهره را هدف قرار میدهدند و اغلب در جلوی مهره شکستگی پدید می آید به طوری که ارتفاع پشت مهره تغییری پیدا نمیکند، در نیتجه ستون فقرات به جلو خم می شود باعث کیفوز و ظاهر قوز مانند می شود.

بر آمدگی شکم

شکستگی مهره ها باعث کاهش ارتفاع ستون فقرات می شود، قسمت داخلی و خارجی بدن هدف قرار بگیرد و فضای عمودی بدن بیمار کاهش بیاید، در این صورت ظاهر فرد بیمار همانند کسی است ک دارای اضافه وزن می باشد.

درد گردن

بیماران مبتلا به کیفوز شدید گاهی برای نگاه کردن به جایی شاید مجبور به کشیدن گردن خود باشند در این صورت موجب گردن درد شدید آنها میشود.

و مواردی دیگر که منجر به درد شدید در ناحیه ستون فقرات و مهره های کمر می شود.

نحوه تشخیص و درمان شکستگی مهره های کمر

عکس برداری به وسیله اشعه ایکس یکی از آزمایشات مربوط به تشخیص شکستگی در افرادی که سن بالای 60 سال را دارند انجام می شود و اگر بیماری سن کمتر از مورد ذکر شده را داشت معمولا به وسیله دیگر آزمایشات بیماری او را تشخیص می دهند چراکه ممکن است نیاز چندانی به اشعه ایکس برای پیدا شدن مشکل نباشد.

یکی دیگر از راه های موجود سی تی اسکن از مهره های کمر است. به دستور پزشک این امر انجام می شود که از شدت آسیب به وجود آمده در فرد بیمار اطمینان حاصل کند تا بتواند عملیات مربوط به آن را بهتر انجام دهد.

ام ار ای یکی دیگر از راه های تشخیص شکستگی مهره های کمر است اگر بیمار بی اختیاری دارد (قادر به کنترل ادرار یا مدفوع خودش نباشد)، در یکی از دست یا پاهایش یا هر دوی آنها احساس ضعف و بی حسی داشته باشد لازم است به پزشک مربوطه مراجعه کند و به دستور پزشک ام ار ای را انجام بدهد.

در برخی دیگر نیز پزشک مربوط برای درمان شکستگی مهره های کمر مجبور به دستور جراحی این ناحیه برای فرد بیمار می شود. جراحی اغلب برای آن دسته از بیمارانی واجب و لازم است که روش های دیگر درمای برای آنها موثر نبوده و همچنان ضعف شدید در بدن خود حس کنند یا قادر به احساس کردن دست ها و پاهایشان نباشند.

در این صورت هنگام انجام عمل جراحی برای فرد، متخصص این امر، سیمان استخوانی را برای بیمار در محل شکستگی قرار می دهد که اصطلاحا به این عمل ورتبروپلاستییک گفته می شود.

کیفوپلاستییک، در این نوع از عمل جراج بالن های مخصوص را که باعث ایجاد فضای خالی در مهر شکسته می شود را جای گذاری میکند و پس از انجام این امر سیمان استخوانی را داخل بالنی که از قبل تعبیه شده است قرار می دهد.

نوع دیگر جراحی موجود برای شکستگی مهره های کمر، جراحی باز است که مهره های شکسته شده را به وسیله وسایل موجود همانند سیم، پیچ و بست های موجود، به یکدیگر متصل میکند.

فیزیو تراپی و نحوه درمان شکستگی مهره کمر

پزشک مربوط با توجه به شرایط بیماری که دچاره شکستگی مهره های کمر شده باشد به نسبت آسیبی که به این ناحیه وارد شده است فیزیو تراپی را تجویز میکند و هدف از انجام آن، تسکین و آرام شدن درد بیماران در این ناحیه می باشد که بیمار بتواند به تحرکات روزانه خود قبلی خود قبل از بروز چنین مشکلی بپردازد و همچنین از به وجود آمدن شکستگی مجدد در آینده نیز جلوگیزی شود البته باید گفته شود که بروز دوباره این مشکل تا حد زیادی به بیمار مربوط است که تا چه حد میتواند تحرک صحیح داشته باشد و حرکات مضر قبلی را تغییر دهد چرا که حرکت کمر رابطه مستقیم با بروز شکستگی و یا بهبود یافتن روز به روز بیمار پس از عمل بستگی دارد. تحقیقات محققین به این موضوع دست یافتند که تقویت عضلات شکم و کمر تاثیر زیادی در درمان شکستگی های مهره های کمر و به طور کلی ستون فقرات دارد به خصوص افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند. عضله مربع کمری همچنین عضلات عرضی شکمی مهمترین عضلاتی هستند که باید به آنها اهمیت خاصی داده شود چرا که در پشتیبانی از ستون فقرات بسزایی دارد.

پس اینطور می توان گفت که اهمیت دادن به مطالب فوق و اهمیت دادن به تقویت عضلات گفته شده می تواند به کسانی کمک کند که جراحی را انجام داده اند و اکنون به مراقبت های پس از جراحی باید توجه کنند که دوباره مجبور به انجام عمل قبلی نشوند چرا که تاثیر زیادی روی دوباره پدید آمدن شکستگی دارد، دسته بعدی افرادی هستند که در این ناحیه یعنی مهره های کمر خود احساس درد دارند، تقویت عضلات شکم و کمر موجب می شود درد آنها را تسکین بخشیده شود و همچنین از بروز علائم بیماری در این افراد تا حد زیادی جلو گیری می شود.

نحوه های دیگری از فیزیو تراپی نیز وجود دارد، در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

کار درمانی و درمان شکستگی مهره کمر

این روش اغلب برای کسانی کاربرد دارد که نیاز به توان بخشی سر پایی دارند، این نوع درمان برای بازیابی حداکثر توان در عملکرد های روز مره او توصیه میشود که بیمار بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی باید حتما دوره کار درمانی را اغاز کند.

مدیریت درد

هدف اصلی از جراحی و درمان فیزیکی کاهش التهابات ناشی از آسیب دیدگی و درد در ناحیه مد نظر است، درمان دستی نیز نوعی درمان موثر است که از قدیم الایام برای بهبود بخشیدن به بافت های نرم بدن استفاده می شده، همرا با گذاشتن یخ روی محل آسیب دیدگی مورد نظر و همچنین تحریک الکتریکی در محل آسیب دیده می تواند به کاهش درد و التهاب کمک بسزایی کند. بعد از تمرمیم شکستگی مهره های کمر بیمار می تواند از گرمای مرطوب برای تسکین بیشتر درد ناشی از شکستگی و اسپاسم عضلانی در ناحیه ستون فقرات و مهره های کمر، استفاده کند.

دارو های درمان شکستگی مهره کمر

داروی مصرفی بهتر است استروئیدی نباشد و همچنین ضد الهتاب باشد، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، سلوکسیب، دیکلوفناک.

دارو هایی که دارای مخدر هستند مانند هیدروکدون، دیازپام، والیوم.

داروهای شل کننده ی عضلات مانند سیکلوبنزاپرین، متوکاربامول، باکلوفن.

 

ما در کلینیک تخصصی سناباد میتوانیم با ارائه بهترین خدمات در راستای نحوه ی صحیح حفظ کردن بدن در شرایط مختلف که مهمترین بخش درمان به حساب می آید را آموزش می دهیم، زیر نظر متخصصان مربوط، به همراه بهترین روش های موجود، بیماران را برای بازگشت به زندگی قبلی هدایت کنیم. برای پرسیدن سوالات و گرفتن مشاوره مربوط به ستون فقرات و بیماری هایی از این قیبل می توانید اطلاعات لازم و همچنین شماره تماس برای برقراری ارتباط با متخصصان و پزشکان مربوط را از طریق وب سایت sanabadclinic.com بررسی کنید.