جستجو:
جستجو

درمان تومورهای مغزی در مشهد با استفاده از چه روش های درمانی صورت می گیرد؟

2020-06-26
درمان تومورهای مغزی مشهد

تومور مغزی چیست و چه علائمی را در فرد مبتلا به وجود می آورد؟

ما در این مقال سعی داریم شما را با روش های درمان تومورهای مغزی مشهد آشنا کنیم، با ما همراه باشید. به بیان ساده تومور مغزی یا همان سرطان مغز جمع شدن سلول های سرطانی در بافت های مغز است. جمع شدن سلول های سرطانی در بافت مغز سبب می شود  یک توده ای به نام توده ی سرطانی در مغز به وجود آید. توده های سرطانی در مغز سبب تغییرات فروانی در میزان عملکرد های مغز می شوند، به عنوان مثال فعالیت های مغزی مانند کنترل عضلانی، احساس درد، حافظه  و … را تحت تاثیر قرار داده و  در شرایط سخت تر فعالیت و ویژگی های کل بدن را مختل می کند.

درمان تومورهای مغزی مشهد

نکته ای که در این ارتباط حائز اهمیت می باشد این است که تمام تومورهای مغزی که توسط پزشکان تشخیص داده می شوند، توده های سرطانی نمی باشند، تومورهای سرطانی نام دیگر تومور های بدخیم است که این نوع تومورها به سرعت رشد کرده و تمامی فعالیت های سلول های بدن را تخریب می کنند.

تومورها به دو دسته ی کلی خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند که آسیب هایی که توسط تومورهای خوش خیم به بدن وارد می شود  بسیار کم تر از تومورهای بد خیم است اما  به این معنا نیست که تومورهای خوش خیم هیچ گونه آسبی به بدن وارد نمی کنند. تومورهای خوش خیم نیز امکان ایجاد فشارهایی به سطح بافت های مغز را دارند  و در بعضی از شرایط  سبب انسداد جریان مایع مغزی نخایی می شوند و درصورت ادامه پیدا کردن چنین شرایطی آسیب های جدی را به مغز وارد خواهند کرد.

افرادی که با چنین بیماری رو به رو هستند می توانند برای درمان  به وبسایت کلینیک سناباد با آدرس sanabadclinic.com  مراجعه نموده و از برترین روش های درمان تومورهای  مغزی مشهد دیدن کرده و درمان خود را به کادر پزشکان مجرب این کلینیک بسپارند.

انواع تومورهای مغزی کدام اند و درمان تومورهای مغزی مشهد درمان کدام یک از این تومورها  را شامل می شود؟

در این قسمت به انواع مختلف تومورهای مغزی و ویژگی های آن ها می پردازیم.

  • تومور اولیه: تومور اولیه ی مغز به سلول های سرطانی گفته می شود که با استفاده از سلول های مغز تشکیل شده اند. نام این گونه سلول ها نیز از بخش مغز گرفته شده است. تومور های اولیه شامل موارد زیر می باشد:
  1. گلیوما: این نوع تومور که در زیرمجموعه ی تومور اولیه قرار دارد به چند نوع گلیوبلاستوما، آستروسیتوما، الیگودندروگلیوما و اپاندیموم تقسیم می شوند.
  2. مننژیوما: این نوع تومور از غشای مغز و نخاع منشا گرفته و به طور معمول پس از بررسی از نوع غیر سرطانی تشخیص داده می شوند. درمان تومورهای مغزی مشهد   قابلیت تشخیص و درمان تمام تومورهایی که بد خیم نمی باشند را دارد و در ارتباط با تومورهای بدخیم نیز به بهترین شکل ممکن عمل خواهند کرد.
  3. آدنوم هیپوفیز: یکی دیگر از انواع تومورهای مغزی که در زیرمجموعه ی تومورهای اولیه قرار دارند، تومور آدنوم هیپوفیز می باشد، این تومور در غده ی هیپوفیز مغز ایجاد می شود و ترشح هورمون  هیپوفیز را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. درمان این نوع از تومورهای مغزی مشهد به راحتی توسط کادر مجرب پزشکان کلینیک سناباد قابل انجام می باشد.
  4. تومور عصب شنوایی (شوآنوما): به طور کلی تومور شوآنوما یک تومور خوش خیم می باشد که به مقدار مشخصی از اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد به عنوان مثال می تواند  تعادل،  شنوایی در حال انتقال از گوش به مغز را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  5. تومور مدولوبلاستوما: یکی از شایع ترین تومورهای مغزی بین کودکان و خردسالان می باشد و به ندرت در افراد بزرگ سال دیده می شود. مدولوبلاستوما با استفاده از مایع نخاعی در پشت مغز گسترش پیدا می کند.
  6. تومورهای سلول بنیادی: این نوع سرطان در بیضه ها و تخمدان ها و از ابتدای کودکی به وجود می آید.  البته این نوع تومورها در بیشتر مواقع مغز را نیز تاثیر خود قرار می دهند.
  • تومور کرانیوفارینجیوما
  • تومورهای ثانویه: یکی دیگر از درمان تومورهای مغزی مشهد در ارتباط با نوع تومورهای مغزی ثانویه می باشد که کلینیک سناباد با استفاده از به روز ترین شیوه ها درمان تومور را آسان می نمایند.

تومورهای ثانویه به تومورهایی گفته می شود که با استفاده از گسترش مستقیم و یا لنفاوی و حتی جریان خون به مغز رسیده و سبب ایجاد تومورهای مغزی می شوند.  درمان این نوع سرطان نیز جزء درمان تومورهای مغزی مشهد واقع در کلینیک سناباد قابل انجام می باشد.

احتمال متاستاز زدن  سرطان از نقاط مختلف بدن مانند کلیه، ریه و … به مغز بسیار بالا می باشد.  نکته ی قابل توجه در ارتباط با این نوع تومور این است که بین بزرگسالان بسیار شایع است. سرعت رشد یک تومور مغزی بسیار متفاوت می باشد و به عوامل زیادی مانند محل قرار گیری تومور و … بستگی خواهد داشت. تحت تاثیر قرار گفتن سیستم عصبی فرد به  مکان دقیق قرار گرفتن تومور مغزی و همچنین  میزان سرعت رشد آن بستگی دارد.

 

تومورهای مغزی چه علائم و نشانه هایی دارند؟

درمان تومورهای مغزی مشهد همواره  یکی از بهترین روش های پیش روی هر فردی است  که به این بیماری مبتلا هست، او  می تواند از بهترین شیوه های درمان با به روز ترین تکنولوژی ها استفاده نماید.

در این قسمت از مقاله سعی داریم شما را با رایج ترین علائم بیماری تومورهای مغزی آشنا کنیم.

نکته ی بسیار مهمی که در این ارتباط وجود دارد این است که بعضی از تومورهای مغزی هیچ گونه علائمی را ندارند و تعدادی که علائمی از خور بروز می دهند نیز شرایط خاصی سبب بروز آن ها  خواهد شد، به عنوان مثال تومور مغزی همزمان با یک بیماری دیگر به وجود آمده باشد و پزشک  طی انجام دادن آزمایشاتی متوجه  تومور مغزی  در سر فرد بیمار شود.

در بعضی از شرایط خاص علائم تومور مغزی به سرعت خود را نشان می دهند  در چنین شرایطی تومور به قسمت های مختلف مغز فشار وارد می کند و این فشار سبب می شود بافت مغزی تخریب شده و عملکرد آن تحت تاثیر قرار گرفته شود.

رایج ترین نشانه های تومورهای مغزی عبارت اند از:

  • پیدا شدن سردرد های جدید و یا تغییراتی در الگوی سردرد های قبلی
  • تشدید شدن درد های سر به مرور زمان: در صورتی که در سردرد های خود تغییراتی را مشاهده نمودید به پزشک مراجعه نمایید زیرا در بسیاری از موارد تومور مغزی تا مراحل پیشرفته ای پیش آمده و علائم جدی را از خود بروز نمی دهد.
  • حالت تهوع های رایج و استفراغ بدون وجود هیچ گونه دلیل
  • تغییر در بینایی: در دید فرد مشکلاتی مانند تاری دید، دوبینی و یا از دست دادن دید های محیطی به وجود می آید.
  • احساس ضعف بیشتر در یک طرف بدن
  • سوزن سوزن شدن در قسمت های مختلف بدن
  • به وجود آمدن اختلال در حرکت و راه رفتن
  • سرگیجه ی مداوم
  • ایجاد مشکلاتی در صحبت کردن فرد
  • تغییراتی در میزان هوشیاری
  • ایجاد سردرگمی و کاهش دادن میزان هوش فرد
  • توهم
  • افزایش خواب آلودگی

تومورهای مغزی چه علائم و نشانه هایی دارند؟

درمان تومورهای مغزی مشهد با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و تکنولوژی جدید چگونه انجام می شود؟

تومور مغزی یک از انواع بیماری های تهاجمی می باشد که در صورت عدم درمان پس از گذشت مدت مان کوتاهی سبب مرگ فرد مبتلا خواهد شد. برنامه های درمان تومور مغزی مشهد می تواند مراحل درمان را با سرعت و بهترین کیفیت پیش برد.  از جمله مهم ترین عواملی که می تواند در درمان تومورهای مغزی در مشهد تاثیر گذار باشد، اندازه ی تومور، نوع تومور، مکان قرار گیری و بسیاری از عوامل دیگر بستگی خواهد داشت. تیم درمان تومور مغزی مشهد در کلینیک سناباد متشکل از متخصصین انکولوژیست، متخصص مغز و اعصاب، متخصص خون رادیولوژیست، جراح مغز و اعصاب، متخصص تغذیه، مددکار اجتماعی و متخصص فیزیوتراپی می باشد. مهم ترین مراحل درمان تومورهای مغزی مشهد شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی می باشد که برای هر فرد متناسب با موقعیت بیماری که دارد می تواند ترکیبی از این مراحل استفاده شود.

روش های معمول درمان تومورهای  مغزی مشهد شامل موارد گفته شده در قسمت زیر می باشد:

  • عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • رادیوتراپی استرئوتاکتیک
  • شیمی درمانی
  • درمان دارویی
  • توانبخشی پس از درمان

 

عمل جراحی جهت درمان تومورهای مغزی چه هدفی و چگونه انجام می شود؟

در صورتی که محل قرار گیری تومور مغزی مناسب و قابل دسترس باشد، بهترین گزینه جراحی و خارج نمودن آن می  باشد.  در صورت کوچک بودن تومور مغزی پزشکان متخصص و جراح می توانند  به راحتی بافت تومور را از بافت مغز جدا کرده و خارج نمایند اما در بعضی از شرایط  که تومور در قسمت بسیارحساس و خاصی از مغز قرار گرفته باشد و امکان جدا کردن آن از بافت مغز وجود نداشته باشد  و یا جدا کردن تومور از بافت مغز زندگی فرد را به خطر بیاندازد جراحی انجام داده نمی شود و یا پزشک عمل جراحی و برداشتن قسمتی از تومور را تا حد امکان انجام می دهد.

در بسیاری از شرایط که امکان برداشتن کل تومور مغزی وجود ندارد پزشک جراح برای افزایش دید فرد و بهتر شدن شرایط وی سعی بر خارج نمودن قسمتی از تومور را دارد. با توجه به تشخیص پزشک از شرایط بیمار امکان ترکیب عمل جراحی  با پرتودرمانی و یا شیمی درمانی برای درمان تومورهای مغزی مشهد وجود خواهد داشت.

عمل جراحی تومور مغزی یک عمل بسیار حساس می باشد که باید توسط یک متخصص جراح کاملا با تجربه انجام شود زیرا این عمل خطرات زیادی مانند خونریزی و … را دارد و  با توجه به محل قرار گیری تومور در سر امکان آسیب رسیدن به دید و بینایی فرد و … وجود دارد.

تکنینک های درمان کم تر تهاجمی برای درمان تومورهای مغزی مشهد چگونه و با چه هدفی انجام می شوند؟

امروزه  برای درمان بسیاری از تومور ها از روش های درمان غیر تهاجمی استفاده می شود. انتخاب نوع درمان تنها به شرایط بیمار بستگی دارد.  استفاده از تکنیک های که کم تر تهاجمی می باشند  سبب می شود مدت زمان بهبود فرد کاهش پیدا کند و با سرعت بالایی به  فعالیت های روزانه خود بازگردد.

در این قسمت شما را با برترین روش های کم تر تهاجمی درمان تومورهای مغزی مشهد آشنا خواهیم شد.

  1. پرتو درمانی: با استفاده از روش پرتو درمانی سلول های سرطانی از بین می روند . اشعه ی مورد استفاده در این روش اشعه ی ایکس و یا پروتون می باشد.

به طور معمول دستگاه رادیواکتیو در خارج از بدن قرار داده می شود و  با استفاده از اشعه ها سعی  در از بین بردن سلول های سرطانی می شود در موارد بسیار کم و نادری دستگاه را در داخل بدن و در نزدیکی تومور قرار می دهند. استفاده از روش پرتو درمانی می تواند عوارض شایعی مانند سردرد، خستگی زیاد، ریزش موی سر و ابرو، از دست دادن حافظه  را به دنبال داشته باشد و میزان این عوارض به میزان قدرت سیستم ایمنی بدن فرد بیمار و نوع دوز اشعه بستگی دارد.

  1. رادیوتراپی (Stereotactic): یکی دیگر از روش های درمان تومورهای مغزی مشهد استفاده از رادیوتراپی می باشد که یک روش کم تهاجمی محسوب می شود.  در این روش چند پرتو در جهات مختلف به تومور برخورد می کنند و سبب از بین برند تومور می شوند. در این روش پرتو ها به تنهایی قدرت و دوز بالایی ندارند اما هنگامی که با هم  و به صورت همزمان به تومور برخورد می کنند سبب ازبین بردن تومور می شوند.
  2. شیمی درمانی: با استفادهاز این  روش کم تهاجمی سلول های موجود در تومور مغزی کشته می شوند. داروهایی که در این روش درمان مورد استفاده قرار می گرد می تواند به صورت قرص تجویز شود و یا با استفاده از تزریق در رگ ها به بدن برسد و یا در مغز با ستون فقرات تزریق شود.  عوارض روش شیمی درمانی نیز به دوز اشعه و میزن سیستم ایمنی بدن بستگی دارد و می تواند ریش مو، حالت تهوع و استفراغ را به دنبال داشته باشد.
  3. درمان دارویی: با استفاده از روش درمان دارویی هدمند درمان بر روی سلول های سرطانی خاص تاثیر گذار خواهد بود. با استفاده از دارو می توان اختلالات تقسیم سلولی را متوقف ساخت و در نتیجه سلول های سرطانی را از بین برد. این شیوه ی درمان بیشتر مورد استفاده برای بیمارانی قرار می گیرد که یک مرحله کامل درمان سرطان را پشت سر گذاشته اند و به صورت مجدد تومور به وجود امده است.

کادر پزشکان جراح  و متخصیصن کلینیک سناباد با استفاده از برترین و به روز ترین روش های روز دنیا اقدام به از بین بردن و درمان تومورهای مغزی می نمایند. شما می توانید با مراجعه به وبسایت sanabadclinic.com  به پاسخ تمام سوالات خود در ارتباط با درمان تومورهای مغزی و روش های درمانی جدید برسید.  در صورت نیاز با گرفتن وقت قبلی  و مراجعه ی حضوری به کلینیک مجهز سناباد می توانید به آدرس sanabadclinic.com مراجعه نموده و اقدام به گرفتن وقت قلبی و آدرس جهت مراجعه ی حضوری نمایید.