جستجو:
جستجو

بهترین مرکز جراحی ستون فقرات کمر در مشهد با بهترین متخصص ها

2020-07-19
رایج ترین راههای تشخیص اختلالات ستون فقرات

اگر به دنبال یک مرکز جراحی ستون فقرات کمر در مشهد با بهترین امکانات هستید؛ ما را در این مقاله لطفا همراهی کنید. هنگامی دیسک کمر و گردن دچار بیرون زدگی شده و نخاع و مهره های ستون فقرات تحت فشار باشند به منظور پیشگیری از وارد شدن فشار بر نخاع جراحی ستون فقرات صورت می گیرد. بهتر است که بدانید ستون فقرات از 33 مهره ساخته شده که استخوان بندی تنه را تشکیل می دهد. این مهره ها نقش انعطاف پذیری و جابه جا شدن بدن به اطراف را ایفا می کنند که در بردارنده طناب نخاعی هستند پس بسیار مراقب باشید که به این عضو حیاتی بدن آسیبی وارد نشود. جراحی ستون فقرات کمر در مشهد توسط تیم متخصصان کلینیک سناباد اداره می شود و دارای بهترین جراحان و متخصصان در زمنیه های مشاوره و جراحی هستند که همه روزه آماده خدمت به بیماران است. با افزایش سن یا وارد شدن آسیب و ضربه به مهره ها ، ستون فقرات به علت اینکه دائما در حال چرخش و فعالیت است دچار اختلال می شود. اگر آسیبی به ستون فقرات وارد شود اولین جایی که بیشتر در گیر این ماجرا می شود نخاع و دیگر اجزای ستون فقرات است.

جراحی ستون فقرات چیست؟

عمل جراحی ستون فقرات جهت کم شدن درد و بیشتر شدن توانایی و قدرت عضلانی بیمار صورت می گیرد، این عمل های پیچیده توسط جراح مغزو اعصاب که دارای سابقه ومهارت که دوره های جراحی ستون فقرات به خوبی گذرانده صورت می گیرد.

عملکرد ستون فقرات

ستون فقرات از ساختار استخوانی محکمی ساخته شده است و وظیفه آن محافظت و پشتیبانی از اجزای بدن را بر عهده دارد و این قابلیت را به بدن می دهد که به همه جهات مختلف حرکت کند. رباط ها و مهره ها به طرز شگفت انگیزی روی یکدیگر قرار گرفته و یک طراحی منحصر به فرد را بوجود آورده است، به طوری که ستون فقرات و طناب نخاعی به نحوی در بین عضلات پنهان است که به سادگی آنها آسیب نمی بینند. وظیفه نگهداری و محافظت از ستون فقرات را عضلات و ماهیچه های اطراف ستون فقرات برعهده دارند، همچنین این عضلات در حالت بدن و تحمل کردن وزن بدن نقش حیاتی را ایفا می کنند. این عضو از بدن وظیفه ارتباط مغز و دیگر اجزای بدن را از طریق نخاع فراهم می کند و بخاطر همین عضوی است که در صورت آسیب یا ضربه به آن کل بدن دچار اختلال و دگرگونی می شود به طوری که انسان  دیگر قادر به انجام فعالیت نمی شود و اصطلاحا دچار آسیب های نخاعی می شود. بنابراین جراحی ستون فقرات برای اصلاح و درمان آسیب وارد شده به ستون فقرات صورت می گیرد و به کمک آن می توان از آسیب به مهره ها و نخاع بطور جدی جلوگیری کرد.

رایج ترین راههای تشخیص اختلالات ستون فقرات

رایج ترین اختلالات ستون فقرات

مشکلات ستون فقرات غالبا خود را با کمردرد و درد در ناحیه پایینی ستون فقرات نمایان می کند و معمولا فرد در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل و اختلال می شود. از عمومی ترین اختلالات ستون فقرات که توسط به جراحی ستون فقرات می توان به درمان آنها پرداخت عبارتند از:

 

بیرون زدگی دیسک کمر وگردن

لایه های نرم و ژلاتینی که مثل ضربه گیر عمل کرده و ضربات وارده به ستون فقرات را دریافت کرده و از آسیب به مهره ها پیشگیری می کند را دیسک ها می نامند. در صورتی که این لایه های نرم و ژلاتینی یعنی دیسک های بین مهره ای که بر اثر زیاد شدن سن و وارد آمدن آسیب های متداول به ناحیه داخلی دیسک به بیرون می ریزد و فشار زیادی بر قسمت نخاع وارد می کند. به این اختلال ستون فقرات، فتق یا بیرون زدگی دیسک می گویند.

 اسکولیوز

scoliosis یا منحرف شدن ستون فقرات شکلی است که در آن مهره های ستون فقرات از حالت انحنای نرمال خود خارج شده و دچار انحنای غیر نرمال می شوند. در اکثر مواقع scoliosis خفیف بوده و خود فرد آگاهی از اختلال موجود در ستون فقرات خود ندارد؛ اما در صورتی که این ناهنجاری زیاد و حاد باشد در این صورت جراحی ستون فقرات به منظور جلوگیری از آسیب به مهره های ستون فقرات و از بین بردن مشکلی که در ریه ها رخ داده است صورت می گیرد.

لغزندگی مهره های کمر

هنگامی که مهره های ستون فقرات از محل اصلی خود خارج شود، یا به ناحیه جلو یا عقبی مهره های خود جابه جا شود در این صورت گفته می شود لغزندگی یا لغزش مهره ای شکل گرفته است. البته این بیماری بیشتر به دلیل اختلالات مختلفی همچون تنگ شدن کانال نخاعی و بیرون زدگی مهر ها نمایان می شود به این صورت که با افزایش فشار بیش از حد به مهره های ستون فقرات، مهره ها را از حالت نرمال خود خارج می کند.

تنگی کانال نخاعی

نخاع مجرایی محلی است بلند که از قسمت پایین مغز تا انتهای بدن کشیده که توسط کانال نخاعی حفاظت می شود. هنگامی که فضای در بردارنده نخاع باریک وتنگ شود و ریشه های عصبی متحمل فشار زیادی شوند دراین حال گفته می شود عارضه تنگی کانال نخاعی شکل گرفته است. در بیشتر اوقات اولین و قطعی ترین شکل درمان، تنگی کانال نخاعی است که به وسیله جراحی ستون فقرات صورت می گیرد.

 

تشخیص اختلالات ستون فقرات

از رایج ترین بیماری ها و اختلالات ستون فقرات کمردرد و گردن درد است که عامل های مختلفی مانند  بی تحرکی، عادت های ناسالم روزانه، تصادفات رانندگی و وارد شدن ضربه و آسیب به دلایل مختلف، باعث بوجود آمدن این عارضه می باشد. به هر حال می توان گفت کمردردها و اختلالات ستون فقرات را با استفاده از دارو و ورزش درمانی را می توان برطرف کرد اما هنگامی که کمردرد باعث اختلال در زندگی بیمار شود در این صورت جراحی ستون فقرات کمک زیادی به درمان این درد ها خواهد کرد. مشکلات ستون فقرات در مرحله اول به کمک معاینه بالینی و فیزیکی بیمار صورت می گیرد و متخصص در ابتدا پس از چک کردن علائم بیماری و سابقه پزشکی شخص، نوع عارضه و میزان اختلال ستون فقرات را تا مقداری می تواند تشخیص دهد. استفاده ازمعاینات بالینی بیمار و انجام تست های شناختی کمک زیادی به تشخیص بهتر این عارضه ها خواهد کرد. تشخیص دقیق و به موقع کمک زیادی در انتخاب بهترین روش عمل خواهد کرد.

 

 

رایج ترین راههای تشخیص اختلالات ستون فقرات

  • تصویربرداری به کمک اشعه ایکس

جراحی ستون فقرات کمر در مشهد توسط تیم کلینیک سناباد دارای بهترین آزمایشگاه ها در این زمینه است در این ابزار تصویربرداری دوز بسیار کمی از اشعه X را برای دستیابی به عکس هایی که از ستون فقرات به سمت مهره های آن فرستاده می شود و با این روش اختلال ایجاد شده را می توان تشخیص داد. از جمله روش های عکس برداری با استفاده از اشعه X شامل، رادیوگرافی و سی تی اسکن می باشد. تیم کلینیک سناباد دارای بهترین آزمایشگاه های اشعه ایکس و متخصصان جراحی ستون فقرات کمر در مشهد هستند.

تصویربرداری به کمک MRI

MRI یا عکس برداری تشدید مغناطیسی روشی است که با استفاده از آن مزیت مغناطیسی که بافت ها دارند انجام می شود و به این ترتیب می توان تصویر دقیقی از بافت ها، استخوان ها و مهره های ستون فقرات به دست آورد. در این تکنیک از تشعشعات برای دستیابی به تصاویر از استفاده نمی شود و خطر کمتری را به همراه دارد و تصاویری با کیفیت و دقت بالایی در اختیار متخصص قرار می دهد.

  • تصویربرداری به کمک myelography

myelography   زمانی انجام می شود که نتوان به کمک دیگر روش های تشخیص مشکل بوجود آمده را شناسایی کرد و یا بیمار ممنوعیت انجام MRI را دارد،در این حالت جراح از تکنیک myelography  که نوعی روش عکس برداری از نخاع و کانال نخاعی می باشد که تیم کلینیک سناباد دارای بهترین آزمایشگاه MRI و متخصصان در این زمینه  کمر در مشهد است که برای بیماران مورد  استفاده قرار می دهد. به این ترتیب که با تزریق ماده حاجب به داخل مایع مغزی و نخاعی و اطراف نخاع عکس های دقیقی از نخاع و مشکلات ستون فقرات تهیه می شود.

بهترین زمان جراحی ستون فقرات

بهترین زمان جراحی ستون فقرات

پس از گذاران یک دوره کوتاه مدت جراحی ستون فقرات، درمان بدون جراحی مانند دارو درمانی، فیزیوتراپی و ورزش درمانی شکل می گیرد و می توان گفت زمان مناسب جراحی ستون فقرات به دلیل پیامد های احتمالی که امکان دارد پس از جراحی برجای بگذارد زمانی الزامی شود، که مشکلات ایجاد شده در ستون فقرات، آسیب جدی به نخاع و مهره ها زده باشد و بیمار را در انجام کارهای معمولی خود با مشکل همراه سازد. جراحی ستون فقرات کمر در مشهد توسط تیم متخصصان کلینیک سناباد که دارای بهترین مشاوران در زمنیه جراحی هستند؛ می توانند به شما راجب بهترین زمان جراحی ستون فقرات مشاوره کامل دهند. در حالی  که مشکلات ایجاد شده در ستون فقرات به وقت مناسب خود مورد جراحی و درمان قرار نگیرد موجب آسیب به اعصاب نخاع و اعصابی که با اندام تناسلی در ارتباط است می شود. همین عامل است که سبب بروز ناتوانی جنسی و عدم کنترل ادرار و مدفوع در بیمار خواهد شد. از مزیت های به موقع انجام شدن عمل ستون فقرات می توان به جلوگیری از بوجود آمدن عوارض این چنینی و ضعف در اندام ها و… اشاره کرد. همچنین بعضی از اختلالاتی همچون باریک شدن کانال نخاعی که  برای بیمار مشکلات زیادی را ایجاد می کند، جراحی ستون فقرات به منظور پایین آوردن فشار وارده به نخاع و مهره ها در اولولیت می باشد و در وقت مناسب باید صورت بگیرد.

 

روش های جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات به دو صورت تقسیم می شوند که عبارت اند از جراحی بصورت باز (پرتهاجمی) و جراحی بسته (کم تهاجمی). امروزه با پیشرفت تکنولوژی جراحی ستون فقرات کمر در مشهد توسط متخصصان کلینیک سناباد با پیشرفته ترین امکانات در خدمت بیماران است که بیشتر جراحی های کم تهاجمی و بسته را انجام می دهند ولی  در بعضی موارد همچنین ممکن است روش جراحی باز ستون فقرات نیز مورد استفاده قرار گیرد. روش های جراحی، بستگی به میزان اختلال متفاوت است که شامل موارد زیر است:

جراحی ستون فقرات بیرون زدگی دیسک بین مهره های

در جراحی دیسک کمر و گردن، ناحیه  از دیسکی که دچار آسیب شده است و اعصاب را مورد فشار قرار می دهد؛ ترمیم یا برداشته می شود. جراحی بیرون زدگی دیسک با تکنیک های مختلفی انجام می شود که از پرکاربردترین جراحی دیسک کمر و گردن، جراحی Laminectomy  است، جراحی Endoscopy و میکروسکوپی دیسک کمر و جراحی با لیزر دیسک اشاره کرد.

جراحی ستون فقرات KYPHOPLASTY و Vertebroplasty

جراحی KYPHOPLASTY و Vertebroplasty  نوعی روش جراحی ستون فقرات که به کمک سیمان استخوانی صورت می گیرد. جهت درمان نوع های مختلف شکستگی مهره های ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که جراح تشخیص دهد جهت اصلاح ضایعه شده در ستون فقرات نیاز است در مهره ها ترمیمی صورت گیرد در این صورت با استفاده از نوعی سیمان استخوانی این ضایعه را می تواند اصلاح کند و مهره های آسیب دیده را ریکاوری کند.

 

جراحی ستون فقرات لغزندگی مهره های کمر

هنگامی که بیمار علائم بیماریش با مصرف دارو و استراحت تسکین نیابد جراحی لغزندگی مهره های ستون فقرات برای وی ضرورت می یابد. این نوع جراحی ستون فقرات به 2 شکل جراحی باز و با استفاده از قرار دادن پلاتین در مهره های کمر و به صورت کم تهاجمی با استفاده از میکروسکوپ های مخصوص و قوی انجام می شود. از عمومی ترین تکنیک های جراحی لغزندگی مهره های کمر عبارتند از جراحی Fusion  و دکمپرشن ستون فقرات.

جراحی ستون فقرات توراکوسکوپی ستون فقرات

ستون مهره های قفسه سینه به علت ایستایی بودن و عدم حرکت، در معرض آسیب ها و خطرات کمتری قرار دارد. اما با این حال امکان دارد در اثر علت هایی از قبیل، لطمه به مهره ها و دیسک های ما بین مهره سینه ای اختلالاتی در این قسمت از ستون فقرات نمایان شود که به کمک جراحی توراکوسکوپی عارضه های بوجود آمده را می توان درمان کرد و به اصلاح آنها پرداخت. توسط جراح ستون فقرات انجام می گیرد در این طی انجام این جراحی، بخشی از لامین مهره های ستون فقرات برداشته می شود.

 

امیدواریم که به همه سوالات شما در زمینه  جراحی ستون فقرات کمر پاسخ مطلوب و مناسب را داده باشیم؛ شما می توانید در صورت هرگونه سوال یا ابهام یا گرفتن اطلاعات تماس به سایت متخصصان کلینیک سناباد مراجعه کرده و با گرفتن وقت قبلی از آنها مشاوره دریافت کنید.